1515
Annons
DUSTIN: MER AVANCERAD HÅRDVARA BORDE GAGNA MARG FRAMÖVER - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) IT-återförsäljaren Dustin ser förutsättningar för att marknaden framöver återigen kan börja tillverka mer avancerade hårdvara, som har en högre marginal, efter en period med en stark efterfrågan på så kallad standardvaror som har en lägre marginal vilket tyngt Dustins lönsamhet.

Det säger Dustins vd Thomas Ekman i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

"Logiskt sett, eftersom marknaden nu håller på att normaliseras vad gäller standardvaror. Då får tillverkarna bättre förutsättningar att ställa om och tillverka mer avancerade varor. Tillverkningsmässigt borde tillgången komma i gång på mer avancerade produkter, vilket gagnar vår marginal", säger han.

Ökade krav på digitalisering och mer hemarbete har lett till en högre efterfrågan på så kallade standardvaror, som pc och mobiltelefoner. Övergången till en tillverkning av mer avancerade produkter sker nog inte redan under Dustins fjärde kvartal, som sträcker sig över sommarmånaderna juni-augusti, men möjligen under hösten, enligt Dustin-vd:n.

"För tillfället fortsätter det nog med bra tillväxt på pc och basvaror och sedan kan vi få se tecken på att tillverkarna kan leverera mer avancerade varor under hösten, om jag får gissa", säger han och tillägger att utvecklingen också är beroende av fortsatta osäkerheter kring nedstängningarna i Kina och kriget i Ukraina.

Under det tredje kvartalet sjönk Dustins justerade ebita-marginal till 3,4 procent (4,9) och under räkenskapsårets första nio månader uppgick marginalen till 4,4 procent, en bit ifrån bolagets långsiktiga mål om en justerad ebita-marginal på 5-6 procent.

Thomas Ekman påpekar att marginalmålet är långsiktigt och att bolaget valde att inte justera det trots att det förvärvade Centralpoint, som har lägre marginal.

"Vi är inte på vårt mål nu, men vi är på god väg och har många åtgärder för att ta oss dit", säger han.

En ljuspunkt i rapporten var Dustins organiska omsättningstillväxt, som uppgick till närmare 20 procent under tredje kvartalet vilket är klart högre än det finansiella målet om 8 procent.

Har tillväxten hållit i sig i början av det fjärde kvartalet?

"Det har den gjort. Vad vi kan se är att våra kunder, framförallt större kunder, lägger sina order tidigare vilket ger oss högre visibilitet. Det är positivt att vi ser att efterfrågan finns där."

Thomas Ekman förklarar att efterfrågan i marknaden fortfarande är stark som en följd av skiftet till digitaliseringen och ändrade arbetssätt, men poängterar att Dustin växer snabbare än marknaden.

"Vi tar marknadsandelar i det här kvartalet också. Vår förmåga att ligga nära våra tillverkare och leverantörer har gynnat oss. Sedan har vi haft möjligheter att ta produkterna när de finns tillgängliga", säger han.



Source: Direkt-SE
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera