RaySearch Laboratories: Det innovativa onkologiinformationssystemet RayCare 4A kommer med nya funktioner och förbättringar

RaySearch Laboratories AB (publ) lanserar ny version av onkologiinformationssystemet RayCare®*. Nya funktioner inkluderar aktivitetshantering för teamledning, skriptningsstöd och en förbättrad patientjournal.

[image]

RayCare 4A har utvecklats för att ytterligare öka effektiviteten och säkerheten i sjukhusarbetet genom att minska rutinmässiga manuella arbetsuppgifter och överlämningar. Arbetsflödeshanteringen har utökats genom introduktionen av aktivitetshantering för kliniska team med stöd av en dedikerad arbetsyta, Team Home, som är avsedd för dynamisk och flexibel styrning av aktiviteter för olika användargrupper. I den nya versionen är det även möjligt att hantera arbetsflöden och bokningar för kemoterapi och kirurgi parallellt med ett arbetsflöde för strålbehandlingar.

Den nya funktionen RayCare-skriptning lägger till ytterligare möjligheter till automatisering och till att säkerställa att kliniska protokoll följs. De Python-baserade skripten kan antingen köras utan användarinteraktion, automatiskt från uppgifterna i arbetsflödet, eller manuellt via kommandorad. Automatiseringsstödet för aktivitetshanteringen har vidareutvecklats genom introduktion av stöd för förgreningar i arbetsflödet. Dessa förgreningar baseras på svar från RayCares skriptaktiviteter eller från skriptaktiviteter i dosplaneringssystemet RayStation®*. Denna funktionalitet är utformad för att användarna ska kunna skapa avancerat automatiseringsstöd för användaraktiviteter som till exempel planjämförelser.

Andra nyheter i RayCare 4A inkluderar flera nya funktionaliteter och förbättringar i patientjournalen. Bland annat förbättrad dokumentation av journalanteckningar, patientens kliniska profil och sjukdomshistoria, en patientspecifik bildhanteringsvy samt en vy för granskning av bilder under behandlingsförloppet. PACS har utökats med möjlighet till arkivering och bildvisaren har nu stöd för anteckningar och grafiska markeringar.

Johan Löf, grundare och VD, RaySearch: "Jag är väldigt stolt över de framsteg som vi har gjort med RayCare. Varje ny produktversion innehåller nya möjligheter för cancervården och jag ser fram emot att se den senaste versionen i kliniskt bruk. Skriptning har visat sig vara ett oerhört kraftfullt verktyg i RayStation, och jag tror att potentialen för skriptning i RayCare är lika stor."