Tessins finansierar fastighetsförvärv i Finland

Stockholm, Sverige - Tessin Nordic Holding AB (publ) (NASDAQ: TESSIN) – Nordens ledande digitala investeringsplattform för fastighetsprojekt fortsätter att växa i Finland vilket syns i det snabbt växande antalet lån som förmedlas och återbetalas via Tessins plattform.

Tessins finska verksamhet har vuxit till att idag representera cirka 10 procent av Tessins totala utlåningsvolym hittills under 2021.

”Vi ser hur Tessins har ett erbjudande till finska fastighetsutvecklare och andra aktörer i sektorn som innebär att vi snabbt växer och tar marknadsandelar från de mer traditionella aktörerna. Vi fortsätter att expandera vårt erbjudande av attraktiva investeringsprodukter samtidigt som vi tillhandahåller flexibla finansieringslösningar för den finska fastighetsmarknaden.” säger Heidi Wik, VD för Tessin Nordic Holding. ”Efterfrågan på lån via Tessin växer precis som i Sverige mycket kraftigt i Finland där jag kan konstatera att vi byggt en pipeline som väl motsvarar de mål vi satt för de kommande kvartalen.”

Ett av de lån som återbetalats under 2021 finansierade ett markförvärv i Vichtis strax norr om Helsingfors. Lånet om 500 000 EUR hade en löptid om sex månader och belöpte med 10 procent årsränta. 37 av Tessins medlemmar valde att investera i lånet som säkerställdes med bottenpant i fastigheten, proprieborgen samt aktiepant i bostadsaktiebolaget. Projektets marknadsvärde uppskattades vid lånetillfället till ca 2,68 MEUR i färdigställt skick enligt den värdering som gjordes i juni 2020.

Source: MFN

spara