Bublar Group får ny order från Kalmar, Cargotec Sweden AB

Bublars dotterbolag Vobling breddar samarbetet med Kalmar (Cargotec Sweden AB) till att omfatta fler produkter. Uppdraget innebär utveckling av ett avancerat sälj- och marknadsföringsstöd med hjälp av AR-teknologi och tillägg av fler produkter. Genom visualiseringstekniken är det möjligt att visa funktionalitet utan att vara beroende av den fysiska produkten.

Vobling har tidigare tillsammans med Kalmar utvecklat en mobilapplikation för AR ”Kalmar XP”. Det nya projektet är en fortsättning på det tidigare och omfattar två ytterligare produkter i Kalmars sortiment; terminaltraktorn och reachstackern som kommer att kunna läggas till i appen.

- Vi är mycket nöjda med responsen vi har fått på appen i det inledande projektet som vi först testade på fyra av våra marknader - Österrike, Tyskland, Sverige och Storbritannien och därefter lanserade globalt. Vi ser ett tydligt värde av att använda denna teknologi i sälj- och marknadsföringssyfte och är därför angelägna att gå vidare in i nästa fas av samarbetet med fler produkter och Vobling som samarbetspartner, säger Johan Hellström, Development Manager, Kalmar Mobile Solutions

Med appen kan kunder och användare se Kalmars produkter i den faktiska miljön den kommer att användas. AR-teknologin lämpar sig väl för lösningar och produkter som är otympliga, tunga och svåra att flytta med till kund. Appen är innovativ lösning för att kunna presentera produkterna, prestanda och hjälpa kunden att fatta rätt beslut. Det blir också en hållbar lösning och minimerar inverkan på miljön.

- Vi är glada att Kalmar ger oss fortsatt förtroende och att deras testresultat visar ett tydligt värde av appen, både ur ett ekonomiskt och hållbarhetsperspektiv. Det visar att den mobila AR-tekniken för visualiserings- och säljstöd skapar värde för kunden och är en tillämpning av våra produkter som har potential att kunna skalas upp, säger Anders Ribbing, Head of Enterprise Bublar Group & VD Vobling.

Kalmar reachstackers och terminaltraktorer används i material- och containerhantering över hela världen. Kalmar, som är en del av Cargotec, tillhandahåller lösningar och tjänster för lasthantering i hamnar, terminaler, distributionscentraler och tung industri. Kalmar är ledande inom terminalautomatisering och energieffektiv containerhantering. Var fjärde containerrörelse runt om i världen hanteras av en kalmar-lösning. I slutet av 2019 hade Kalmar mer än 12 500 medarbetare och verksamhet i mer än 100 länder. Cargotec är noterat på Helsingforsbörsen och försäljningen uppgick till cirka 3,7 miljarder euro år 2019.

Bublars dotterbolag Vobling utvecklar avancerade VR/AR-lösningar inom bland annat träning, transport och industriella applikationer för företag som Saab, AlfaLaval, Electrolux, SJ, Aritco mfl. Läs mer på www.vobling.com

För mer information kontakta:

Anders Ribbing, Head of Enterprise, Bublar Group & VD Vobling
e-mail: anders.ribbing@vobling.com, Telefon: 070 936 88 68

Bublar Group
Bublar Group AB (publ) är Nordens ledande noterade bolag inom XR-teknologi och visualisering. Företaget utvecklar produkter och lösningar baserade på avancerad teknologi; Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), VFX/Animation, Digital Humans och Performance Capture. Koncernen har världsledande bolag som kunder inom film, TV, streaming, e-handel och industri. I företaget ingår dotterbolagen Goodbye Kansas, Sayduck, Virtual Brains och Vobling. Bublar har huvudkontor i Stockholm samt kontor i Helsingfors, Manila, London och Los Angeles. Företaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

In essence, Bublar Group will change the game. We change how we Work, Shop, and Play.

Bolaget har G&W Fondkommission som Certified Adviser, Kungsgatan 3, Stockholm, Stockholm, email: ca@gwkapital.se, tel. 08-503 000 50.

Source: MFN