Penser Access: Ökad aktivitet för Initiator Pharma

Stark period i ryggen
Bolaget och aktien har utvecklats bra i år, vilket varit drivet av framsteg i projekten, förstärkta finanser och bättre ägarbild. Initiator står på en mer stabil bas som uppskattats i marknaden. Finansiellt bedömer vi att bolaget är finansierat in i 2023 och därmed kan nå flera potentiellt värdeskapande milstolpar i projekten
Breddad pipeline
Vi lägger till IPTN2021 till vår värdering av Initiator. Projektet adresserar en indikation där det finns tydliga behov av effektivare och säkrare läkemedelsbehandlingar och vi bedömer att potential inom indikationen uppgår till USD 500 m. Konkurrenssituationen är ytterst begränsad från existerande godkända läkemedel och produkter under utveckling
Ökad attraktionskraft
Med en breddad projektportfölj, som är finansierad, och den positiva utveckling i projekten, höjer vi vårt motiverade värde till 15-16 kr (11-12). Vi räknar med att bolaget kommer kunna nå betydelsefulla milstolpar i sina projekt kommande 12-15 månader, vilket kan bidra till högt intresse för aktien och möjlig uppvärdering. Vi vill dock påpeka att utvecklingsrisken i projekten är hög och såldes även risken i aktien.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 20-09-2021 kl. 10:17: https://docs.penser.se/a/2224/2Q2021Init.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/

Source: MFN