Scandic Hotels Group AB: Scandic öppnar klimatneutralt hotell i Sundsvall 2024

Scandic Hotels har tecknat ett långt hyresavtal med Skanska om ett nytt hotell med 210 rum i centrala Sundsvall. Det nya hotellet, som har ett attraktivt läge i stadens hamn kommer att konstrueras i trä och således ha en mycket hög miljöstandard. Hotellet förväntas öppna under 2024. Hotellet kommer att heta Scandic Sundsvall Central.

Hotellet, som får ett utmärkt läge precis intill Sundsvalls hamn och järnvägsstation, kommer att ha 210 rum samt en trevlig restaurang- och baravdelning på entréplan. En trappa upp kommer hotellets relax- och wellnessavdelning, gym och mötesrum ligga, alla med en fantastisk utsikt över Bottenhavet.

Fastigheten kommer att byggas med en trästomme, träfasad och med trä i interiören. Den byggs i enlighet med den högt rankande miljöcertifieringen, LEED Guld. Med energieffektiva materialval och solpaneler på taket blir detta ett hotell med mycket hög energistandard som kommer att vara helt klimatneutralt under sin livstid.

Sundsvall är en attraktiv hotellmarknad med ett starkt lokalt näringsliv kombinerat med växande turism. Scandic har sedan tidigare två hotell i Sundsvall med totalt 312 rum.

- Scandics nytillskott i Sundsvall blir en modern och attraktiv mötesplats med ett optimalt läge i en intressant region där vi ser en växande hotellefterfrågan. Vi har tillsammans med Skanska utvecklat hotellet under två års tid och det känns givetvis mycket positivt att ytterligare stärka vårt hotellerbjudande i Sundsvall, säger Peter Jangbratt, Chef för Scandic Hotels Sverige.

- Det är väldigt glädjande att vi nu får in Scandic som hyresgäst. Ett företag som delar våra värderingar vad gäller hållbarhet och som vi även haft nära samarbete med i andra projekt, säger Joakim Åkesson, regionchef Skanska Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Vikström, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: henrik.vikstrom@scandichotels.com
Telefon: +46 709 52 80 06

Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
Email: oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com (https://www.scandichotelsgroup.com/sv/)