Quartiers Properties AB (publ) offentliggör idag bolagets kvartalsrapport för perioden april till juni 2021.
Perioden i sammandrag
VD har ordet
Då är vi igång igen. Det andra kvartalet startade med full kraft och efter en lång tid av kraftiga restriktioner kunde människor återigen börja resa. Vi var redo för denna anstormning och kunde ta emot gäster på våra anläggningar, såväl i Benahavís som i Marbella när andra fortfarande låg i startgroparna att återöppna sina verksamheter. Vi identifierade även snabbt en möjlighet att framförallt på Boho Club applicera en högre prissättning på hotellrummen än vi har gjort tidigare. Prisökningsstrategin har varit mycket framgångsrik. Inte nog med att den stärkt vårt varumärke och lagt grunden för vidare hög prissättning när vi med en ny generalplan i framtiden kommer att öka antalet rum på hotellet, det har också direkt bidragit till en värdeökning på fastigheten i kvartalet om 10,5%.
Vi kan också med glädje konstatera att det intresse för framförallt våra lägenheter i projekt Hacienda Collection by Quartiers, som vi anat funnits där under hela pandemin, resulterat i faktiska försäljningar och flertalet nya reserverade lägenheter under kvartalet. Under kvartalet har vi även erhållit reservationsavgift på den av tomterna i projekt Los Flamingos som vi har haft ute till försäljning. Försäljningen av tomterna i Los Flamingos är ett steg i vår renodling att fokusera på större projekt där vi får en större och tydligare hävstång på investerad tid i projekten.
Under den senare delen av kvartalet har vi sett en aningen lägre beläggningsgrad som följt i spåren av att många ressugna människor tog chansen att resa direkt under april och maj när restriktioner lättades. När vi jämför med konkurrenter ser vi samma tendenser hos dem vilket tyder på att juni blev lite av en mellanmånad inför semestern i juli och augusti. Sannolikt påverkade också en ökad smittofrekvens i Spanien och att flera länder avrått sina medborgare att resa till just Spanien i sommar.
Vi ser trots detta fram emot resten av sommaren med optimism även om vi med stor noggrannhet följer just utvecklingen av smittofrekvensen och de rekommendationer som den spanska regeringen ger, samt inte minst de rekommendationer som ges av myndigheterna avseende resande på våra huvudmarknader. Glädjande i detta avseende är att fullvaccinerade britter under juli kommer att kunna börja resa till Spanien utan att behöva sitta i karantän i tio dagar vid hemkomst, vilket tidigare varit fallet, samt att det numera finns en större tydlighet avseende framtida rättigheter för köpare från Storbritannien i och med ett slut på Brexitdiskussionerna. Detta är viktigt eftersom köpare från Storbritannien stod för strax över 21 procent av det totala antalet bostadsköp i Spanien gjorda av utländska köpare under 2015. Det vill säga innan både folkomröstningen för Brexit och utbrottet av Covid-19. Således bedöms detta gynna hela den spanska turistnäringen, och sedermera även landets BNP.
Vi lägger för tillfället stort fokus på vår verksamhet på Boho Club. Anledningen är enkel. Det är en nyckelfaktor för att omstrukturera vår finansieringsstruktur till en modell med en större andel lågräntelån. Högre intäkter och ett bättre resultat återspeglas direkt i ett bättre driftnetto för fastigheten, vilket innebär bättre kassaflöde och en högre värdering. Med en högre värdering och bättre kassaflöde från fastigheten ges vi större utrymme att erhålla ett större lån och sänka bolagets genomsnittliga finansieringskostnad (WACC). Bankerna är fortfarande avvaktande och vill se hur situationen med Corona utvecklas innan de öppnar upp plånboken för finansiering av nya hotellprojekt på solkusten. Vi är samtidigt fortsatt bundna att betala ränta på vårt nuvarande investeringslån som vi tecknade under 2020 i cirka 12 månader till.
Vi är dock i löpande aktiv kontakt med flera banker som visat stort intresse att finansiera Boho Club och vi är väl positionerade i förhandlingarna när riskaptiten för hotell kommer tillbaka. Tills dess arbetar vi vidare med att stärka våra förutsättningar ytterligare och förbereda för vidare expansion där en tydlig målsättning är att expandera varumärket Boho Club till i första hand andra destinationer i Spanien och därefter även internationellt.
Att vi redan under det första kvartalet på länge med en delvis begränsad, men mer normaliserad drift, kan påvisa en värdeökning på just Boho Club om 10,5% är definitivt ett steg i rätt riktning.
Denna information är sådan information som Quartiers Properties AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juli 2021 kl. 08:45.