Real Heart: Realheart ingår avtal om kritiska komponenter med CryoLife

Realheart har ingått ett leveransavtal med det amerikanska bolaget CryoLife för att säkra försörjningen av de mekaniska klaffarna i bolagets artificiella hjärta.

Realhearts konstgjorda hjärta (Realheart TAH) innehåller fyra mekaniska klaffar som efterliknar funktionen hos det naturliga hjärtats klaffar. Det är kritiska komponenter i Realheart-systemet och att ha säkrat ett leveransavtal för dessa betyder att man kan ta ytterligare ett steg mot slutförandet av pumpens konstruktion.

CryoLife, som har sitt huvudkontor i Atlanta, USA, är ett av världens ledande företag inom medicinsk utrustning.

- Vi är väldigt nöjda över det här avtalet. Klaffen har alla nödvändiga godkännanden och vi vet att den fungerar i vårt konstgjorda hjärta, eftersom vi redan har använt den i våra tester och djurstudier, säger Realhearts vd, Ina Laura Perkins.