Penser Access: Styrkebesked i Q2 för Medicover

Urstarkt kvartal
Rapporten för Q2 2021 slog våra och marknadens förväntningar med råge. Nettoomsättningen steg med imponerande 75,5 procent (79,0 procent organiskt) till rekordnivån EUR 348,9 m (EUR 198,8 m), vår förväntan låg på EUR 311,3 m. Efterfrågan av covid-19-relaterade tjänster var primär drivkraft, men även den underliggande verksamheten går bra och tillväxten rensat för covid-19 uppgick till 40,2 procent.
Bra förutsättningar
Utöver stark utveckling av covid-19-relaterade tjänster noterar vi att efterfrågan av bolagets förbetalda abonnemangstjänst accelererade under Q2 2021 (antal abonnenter +9,7 procent y/y), vilket bådar gott inför framtiden. Därtill görs betydande investeringar i ny kapacitet och förvärv, som utöver en förväntat fortsatt god efterfrågan av bolagets covid-19-tjänster, kommer att ge stöd för fortsatt hög tillväxttakt närmaste åren.
Höjd värdering
Q2-rapporten var genomgående bra och bekräftar bolagets styrka. Vi har efter Q2-rapporten justerat upp våra prognoser och det ger oss anledning att höja vårt motiverade värde till 275-280 kr (270-275).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 28-07-2021 kl. 09:30: https://docs.penser.se/a/2100/2Q2021mcovb.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/

Source: MFN