Xspray Pharma överväger en riktad emission

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT, I USA, AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV INFORMATIONEN INTE SKULLE VARA FÖRENLIG MED TILLÄMPLIGA FÖRESKRIFTER ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER NÅGON ANNAN ÅTGÄRD.

Xspray Pharma AB (publ) (“Xspray” eller "Bolaget”) har gett i uppdrag åt Citigroup Global Markets Limited, Pareto Securities AB och Zonda Partners att utvärdera möjligheterna att genomföra en riktad emission om cirka 1,9 miljoner nya aktier (“Emissionen”) till institutionella investerare genom ett accelererat bookbuilding-förfarande (”ABB”).

Emissionen avses att genomföras med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt med stöd av det emissionsbemyndigande som erhölls från årsstämman den 14 maj 2020. Nyemissionen avses att genomföras genom ett ABB där bookbuilding påbörjas omedelbart. Prissättning och tilldelning av de nya aktierna förväntas äga rum innan Nasdaq Stockholm öppnar klockan 09:00 CEST den 21 oktober 2020. Tidpunkten för sista intresseanmälan, prissättning, och tilldelning i bookbuilding-förfarandet fastställs av Bolaget. Bolaget kommer att informera om utfallet av Emissionen i ett pressmeddelande när bookbuilding-förfarandet har avslutats.

Bolaget anser att flexibiliteten i en nyemission utan företrädesrätt för befintliga aktieägare skapar de bästa förutsättningarna för att finansiera fortsatt utveckling av pågående projekt på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. Genom Emissionen kommer Bolaget dessutom att ytterligare stärka aktieägarbasen med institutionella investerare.

Nettolikviden från Emissionen avses att användas för:

• Att stärka Bolagets finansiella flexibilitet inför förhandlingar avseende en affärsuppgörelse rörande Bolagets ledande produktkandidat HyNap-Dasa
  • Fortsatt utveckling av produktportföljen
  • Färdigställa produktionsanläggningen hos vår CMO på Malta
  • Bolagets löpande verksamhet

I samband med Emissionen har Bolaget åtagit sig, med förbehåll för sedvanliga undantag, att inte göra några aktieemissioner under en period om 90 dagar. Dessutom har Bolagets ledning och styrelseledamöter åtagit sig att inte sälja några aktier i Xspray under samma period, med förbehåll för möjligheten att sälja aktier för att täcka skatt och lösa innehav under Bolagets incitamentsprogram samt sedvanliga undantag.

Citigroup Global Markets Limited, Pareto Securities AB och Zonda Partners agerar Joint Bookrunners i samband med Emissionen. Vinge agerar legal rådgivare till Bolaget.

Source: MFN