Penser Access: Mycket på gång för Initiator Pharma

Låga kostnader under Q1'21
Utvecklingen under första kvartalet bekräftar åter bolagets strikta kostnadskontroll och rörelsekostnaderna sjönk till 1,8 MDKK (2,4). För att finansiera en ökad klinisk aktivitet har en riktad emission på 30 MSEK genomförts och en företrädesemission på samma belopp står för dörren. Emissionerna ger finansiering in i 2023 och därtill förstärker ägarbilden med välrenommerade investerare som exempelvis Linc.

Breddad pipeline
Den mest intressanta händelsen under Q1'21 var beskedet om expansion av projektportföljen med IPTN2021 (ny formulering av IPED2015) inom trigeminusneuralgi. Det är en indikation inom allvarlig smärta där det idag saknas effektiva behandlingsalternativ. En fas 1b-studie väntas starta i år med resultat under 2022. Vi ser betydande potential för IPTN2021 och kommer att återkomma med en mer detaljerad syn på projektet.

Ökad attraktionskraft
Vi har efter rapporten justerat för emissionerna men i övrigt gör vi inga prognosändringar. Vi håller fast vid vårt motiverade värde för aktien som indikerar en potential upp mot 11 till 12 kr. Förbättrade finanser och ägarbild samt en breddning av projektportföljen utanför erektil dysfunktion ser vi som betydelsefulla steg för att öka intresset för aktien hos investerare. Vi vill dock påpeka att risknivån fortsatt är hög.

Läs den fullständiga analysen: https://docs.penser.se/a/1985/Initiator1Q2021sv.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se

Source: MFN