CYBER 1 tillkännager ny ledningsstruktur samt utnämner VD och koncernchef

Stockholm, Sverige - 1 juni 2021 - Cyber ​​Security 1 AB (Publ) ("företaget") ("CYBER1") (Nasdaq First North: CYB1), en internationell ledare inom cybersäkerhetstjänster tillkännager idag sin nya ledningsstruktur, efter positiv kvartalsresultat och utveckling inom rekonstruktionen. Robert Brown kommer att tjänstgöra i en nyskapad roll som koncernchef samt kommer att arbeta nära styrelsen med strategi och marknadsföring för verksamheten. CYBER1 har utsett Peter Sedin till ny VD med fokus på bolagsstyrning, struktur och långsiktig syn på affärsutveckling för de nordiska marknaderna.

Verksamheten gör positiva framsteg såväl inom kommersiella som i de operativa enheterna, och styrelsen har nominerat Robert Brown (nuvarande VD för CYBER1) till att ta en nyskapad roll som Koncernchef för CYBER1. Robert kommer utvidga sitt uppdrag genom att arbeta nära med den tillträdande verkställande direktören (Peter Sedin) gällande långsiktiga strategiska initiativ, samt genom att fortsätta vara ansvarig för all kommersiell verksamhet inom CYBER1.

I det nyligen kommunicerande pressmeddelandet kring årsstämman har Robert Brown också nominerats till att ingå i styrelsen för CYBER1, vilket gör honom till arbetande styrelseledamot för CYBER1, förutsatt att aktieägarna godkänner detta. Styrelsen är vidare mycket nöjt med att utse Peter Sedin till VD. Peter Sedin kommer att ansvara för att CYBER1 fortsätter sina framsteg kring bolagsstyrning, med en långsiktig strategi för att samarbeta med koncernchefen och styrelsen för att identifiera möjligheter till inträde på de övriga nordiska marknaderna.

Peter Sedin är en meriterad ledare med 25 års erfarenhet från multinationella företag. Genom Asight AB har Peter arbetat i ett antal ledande befattningar, allt från Interim VD och COO för ett svenskt industriföretag, till Senior Advisor för transformationsprojekt för ett multinationellt byggföretag samt fungerat som rådgivare för investeringar och verksamhet åt en amerikansk tillverkare inom industriell elektronik.

Peter arbetade från 2003 till 2018 inom Volvokoncernen och gick vidare till rollen som Vice President, med omfattande erfarenhet inom FoU, supply chain management, strategi samt M&A strategi och transformationer. Peter har en global Executive MBA från Handelshögskolan i Stockholm, är civilingenjör i maskinteknik och har tjänstgjort i det militära som officer inom det svenska försvaret.
Peter Sedin kommenterade sin utnämning till VD såhär: "Det känns fantastiskt att vara ombord och jag ser fram emot att arbeta med styrelsen, Rob och teamet för att ta CYBER1 till nästa nivå."

I en kommentar till båda utnämningarna sade ordförande för CYBER1 Johan Bolsenbroek:
”Eftersom Rob har återvänt till verksamheten har framstegen inom företaget och de underliggande dotterbolagen varit tydligt uppenbara. Utöver de imponerande resultaten under första kvartalet 2021 har Rob sammanfört affärsenheterna under en gemensam vision och ett syfte, underbyggt med en kundcentrerad syn på våra lösningar och tjänster. Att tjäna som VD kommer göra det möjligt för företaget att ytterligare dra nytta av hans kompetens och erfarenhet, samt kommer att komplettera Peters expertis som VD väl. ”

På Peter Sedins utnämning fortsatte Johan:
”Peter kommer till CYBER1 med omfattande ledningserfarenhet. Att komma in i en spännande period för företaget och där Peters fokus är ett långsiktigt inträde på de nordiska marknaderna, samt efterlevnad av våra åtaganden som ett börsnoterat företag avgörande på kort och lång sikt. VD och koncernchefen kommer att arbeta nära styrelsen för att driva verksamheten framåt och vi är glada över denna utvidgning av ledarskap och expertis, som vi starkt tror kommer att påverka CYBER1 positivt både nu och i framtiden. ”

Source: MFN