Per Nyström utsedd till ny styrelseordförande i Gasporox

Gasporox styrelseordförande Tore Gimse har meddelat att han på egen begäran avgår som ordförande i Gasporox men sitter kvar som ledamot i styrelsen. Orsaken till beslutet är att han lämnat sina uppdrag i Norsk Elektro Optikk AS som är huvudägare i Gasporox. Styrelsen i Gasporox har utsett Per Nyström, som idag sitter som ledamot i styrelsen, till ny styrelseordförande.

Tore Gimse har idag meddelat styrelsen i Gasporox AB (publ), org.nr 556678-0093, ("Gasporox" eller "Bolaget") att han på egen begäran önskar lämna sin post som styrelseordförande i Gasporox och önskar istället sitta som ordinarie ledamot. Detta med anledning av att han från september 2020 avsagt sig sitt uppdrag som koncern-vd på Norsk Elektro Optikk AS.
Styrelsen i Gasporox har idag därför beslutat att utse Per Nyström till ny styrelseordförande i Bolaget. Per Nyström är utbildad Civilekonom vid Lunds Universitet och har en bred erfarenhet som bland annat tidigare VD för Å&R Carton. Idag arbetar Per på konsultbasis med industriell rådgivning till bolag i tillväxt- och förändringsfas. Formerna för hans uppdrag kan vara såväl fast engagemang till ägare och/eller VD som mer formella styrelseuppdrag. Per är aktiv i Styrelsepoolen, ett nätverk för professionella styrelseledamöter. Per är sedan 2015 styrelseledamot i Gasporox AB men är också styrelseledamot i Lunicore AB och Nysco AB samt styrelseordförande i Cyclicor AB. Per har även ett antal industriella rådgivningsuppdrag.

Per Nyström, nytillträdd styrelseordförande i Gasporox kommenterar:

"Jag är glad att få förtroendet att axla rollen som styrelseordförande i Gasporox, det är ett bolag jag arbetat med under många år och jag ser fram emot att tillsammans med styrelsen och ledningen i Gasporox få fortsätta bygga vidare på det unika koncept som Gasporox har etablerat."

VD Märta Lewander Xu kommenterar:

"Jag har arbetat nära Per i flera år och har haft stor nytta av hans erfarenhet från ledande befattningar inom bland annat förpackningsindustrin och livsmedelsindustrin. Jag ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet även i hans nya roll."