1515
Polygiene AB: Vicunha lanserar ny denimkollektion med Polygiene för ökad hållbarhet

Vicunha, en av världens största leverantörer av denim, har inlett ett samarbete med det svenska företaget Polygiene®, vars teknologi hjälper produkter att hålla sig fräscha längre. Det brasilianska företaget Vicunha är den ledande denimtillverkaren i Sydamerika. Dess tyger används av varumärken över hela världen, och företaget är erkänt för sina avancerade tekniska processer och det senaste inom innovation för hållbarhet. 

[image] Inför den nya säsongen 2021/22 har Vicunha presenterat en ny kollektion med Polygiene Stays Fresh® teknologi. I sortimentet ingår för första gången denim behandlad med en kombination av Polygiene BioStatic™ och Polygiene OdorCrunch™ teknologi.

Polygiene Biostatic är en antimikrobiell teknologi som hämmar tillväxt av luktskapande bakterier, vilket permanent stoppar lukten vid källan.

Polygiene OdorCrunch tar bort lukter från omgivningen, såsom matlagningsångor, cigarettrök och även kroppslukt, genom att kapsla in luktmolekylerna och bryta ner dem, och på så sätt ta bort den dåliga lukten från plagget. Produkterna som utvecklats av Vicunha finns tillgängliga på Denim- och Denim Color-tyger

Förutom att ge effektiv luktkontroll minskar denna kombinationsteknologi också antalet gånger en produkt behöver tvättas, vilket sparar energi, tid och pengar - och förlänger produktens livslängd. Genom att tvätta en produkt mindre, kommer både formen och passformen samt denimens rika färgnyanser, att hålla längre och på så sätt ge en produkt som håller längre.

"Innovation och hållbarhet är ledord i Vicunhas verksamhet och samarbetet med Polygiene är en tydlig återspegling av detta. Att erbjuda modemarknaden lösningar som gör det möjligt för konsumenter att spara vatten och energi genom att tvätta sina kläder mindre, ger så många positiva effekter att det inte enbart blir en effektiv teknologi för textilindustrin, utan också en praktisk och snabb lösning för samhället i stort, som kräver en mer hållbar modeindustri", kommenterar German Alejandro, CMO i Vicunha.

"Samarbetet med Vicunha är en milstolpe för oss inom denimsegmentet och ett genombrott på den brasilianska marknaden i stort. Vi är mycket stolta över att börja arbeta med denna ledande globala aktör och ser det som ett långsiktigt samarbete för en mer hållbar textilindustri, och ett mer hållbart samhälle, säger Ulrika Björk VD Polygiene

Den nya kollektionen från Vicunha som behandlats med Polygienes teknologier lanserades den 25 oktober under ett virtuellt evenemang som sändes av Denim City SP:s Youtube-kanal. Mer information om Vicunhas senaste teknik, trender och innovationer finns på deras officiella Youtube-kanal. 

För mer information https://www.vicunha.com/en/
https://www.vicunha.com/lancamento/

Om Vicunha
Vicunha är ett brasilianskt multinationellt företag med verksamhet i Latinamerika, Europa och Asien. Med över 50 års erfarenhet på marknaden är Vicunha världsledande inom jeansklädeslösningar och arbetar inom segmentet stickad indigo och denim. Förutom innovativa produkter tar företaget till sig marknadskunskap för anpassning av tjänster inom modetrender, hållbarhet, design och tvättbehandling. Det är detta som gör Vicunha till ett företag med en "one-stop-shop" affärsmodell, vilket gör det möjligt att möta kundernas behov på enbart ett ställe och på så sätt bidra till att öka deras konkurrenskraft med integrerade lösningar. Vicunha firar mångfalden i en värld i ständig utveckling och har som mål att stärka jeanswear-kulturen så att varje person på jorden kan hitta sin jeansidentitet.

Presskontakt Vicunha
vicunha@inpresspni.com.br

Kontakt Polygiene Brasil:
Henrik Kenton-Russ, +55 11 96434 9808, Henrik@polygiene.com
Marcelo Vicari, +55 11 98203 8299, Marcelo@polygiene.com
Presskontakt Polygiene
Ulrika Björk, CEO, ulrika.bjork@polygiene.com, +46(0)70-921 12 75
Kristina Kruhsberg, pressansvarig, kristina.kruhsberg@polygiene.com, +46(0)70-816 21 96
För pressbilder:https://news.cision.com/se/?n=polygiene-ab. Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och News: http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

Om Polygiene
Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter - från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 300 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.

Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.

Source: Cision
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?