Aros Bostadsutveckling AB: Aros Bostad förvärvar ett utvecklingsprojekt om 200 bostäder i Uppsala

Aros Bostadsutveckling AB publ ("Aros Bostad") har förvärvat en fastighet i Bälinge, Uppsala kommun, med möjlighet att utveckla cirka 200 nya bostäder. Ambitionen är att utveckla bostäder i varierande storlek och olika upplåtelseformer, med fokus på småhus.

Den förvärvade fastigheten Bälinge Ekeby 1:2 angränsar till Aros Bostads befintliga fastighet Gystad 1:13. Detaljplanen, som omfattar båda fastigheterna, förväntas vinna laga kraft under första kvartalet 2023. Produktionsstart beräknas till andra kvartalet 2023.

Fastigheten förvärvas genom ett joint venture (50/50) med Profura Fastigheter AB. Säljare är Södra mark och hus AB.

Magnus Andersson, VD Aros Bostad:
"Det är roligt att kunna utöka vår byggrättsporfölj med ytterligare 200 bostäder i Uppsala. Vi ser en stark efterfrågan på småhus i Bälinge och den här affären är ett mycket bra komplement till vår redan befintliga fastighet i området. Förvärvet är även helt i linje med vår satsning på att öka produktionsvolymen inom småhussegmentet."

Aros Bostads Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank. Finansiell information återfinns på www.arosbostad.se/investerare

Denna information är sådan som Aros Bostadsutveckling AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-09-22 20:11 CET.