ABG Sundal Collier Holding ASA: ABG Sundal Collier stärker greppet inom nordisk aktieanalys

Den nordiska investmentbanken ABG Sundal Collier ("ABGSC") meddelar att bolagets analysavdelning tagit upp bevakning av Desenio AB. Därmed har ABGSC nu en bevakning av sammanlagt 400 nordiska bolag, klart mer än någon annan på den nordiska marknaden.

Det senaste halvåret har ABGSC inlett bevakning av 20 nya bolag, bland annat AstraZeneca, Fractal Gaming, Sonans och Aker Horizons.

- Detta är en klar milstolpe i vår utveckling. På fem år har vi fördubblat antalet bevakade bolag. Men vi ser fortfarande en potential att växa ytterligare då vi ser att allt fler bolag söker sig till de nordiska kapitalmarknaderna och att behovet av högkvalitativ och djuplodande aktieanalys ökar, säger Christer Linde, co-head of research på ABGSC.

Som ett led i den tydliga ambitionen att fortsätta växa inom aktieanalys meddelar ABGSC att de även rekryterar nya medarbetare till analysavdelningen. Markus Henriksson och Fredrik Stensved kommer från Pareto och börjar på ABGSC i augusti. De har lång erfarenhet av aktieanalys och gedigen kunskap inom fastighetssektorn som kommer vara deras primära bevakningsområde.  Utöver dessa två profilrektyreting förstärker ABGSC även med fler juniora analytiker under första halvåret 2021.

- Nu har vi totalt 50 analytiker fördelat på våra kontor i Oslo, Stockholm, Köpenhamn och London. Tillsammans täcker vi närmare 90 procent av börsvärdet av alla noterade bolag i Norden, säger John Olaisen, co-head of research på ABGSC.

För ytterligare kommentarer:
John Olaisen, co-head of research +47 22 01 61 87