RNB RETAIL AND BRANDS: Delårsrapport för perioden 1 september 2019 - 31 maj 2020

Ett kvartal med stora förändringar

Kvartalet har präglats av väsentligt lägre butiksförsäljning men med en tillväxt inom e-handeln. Kvartalet påskyndade det digitiala skiftet inom branschen. PO.Ps e-handelsförsäljning ökade nästan med 200 procent och helt digitala Moak med knappt 100 procent. Företagsrekonstruktionerna har inneburit många tuffa och nödvändiga affärskritiska beslut. Många förändringar har genomförts på kort tid i syfte att förbättra verksamheterna.

TREDJE KVARTALET, 1 MARS 2020 - 31 MAJ 2020 I SAMMANDRAG
  • Nettoomsättningen minskade till 324 Mkr (511).
  • Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med -32,1, procent.
  • Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige minskade med -32,5 procent, jämfört med marknadens nedgång om -28,5 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -285 Mkr (-17).
  • Rörelseresultat, exklusive den nya redovisningsstandarden IFRS 16 och nedskrivning goodwill, uppgick till -97 Mkr (-17). Nedskrivning av goodwill uppgick till -184 Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -318 Mkr (-27).
  • Resultat per aktie var -3,12 kronor (-0,79).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 147 Mkr (18).
PERIODEN, 1 SEPTEMBER 2019 - 31 MAJ 2020 I SAMMANDRAG
  • Nettoomsättningen minskade till 1 458 Mkr (1 715).
  • Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med -16,5 procent.
  • Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige minskade med -15,8 procent, jämfört med marknadens nedgång om -9,9 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -325 Mkr (-10).
  • Rörelseresultat, exklusive den nya redovisningsstandarden IFRS 16 och nedskrivning goodwill, uppgick till -144 Mkr (-10). Nedskrivning av goodwill uppgick till -184 Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -385 Mkr (-36).
  • Resultat per aktie var -4,99 kronor (-1,07).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 235 Mkr (92).
  • I kvartal två slutfördes en företrädesemission som tillförde cirka 84,8 Mkr före emissionskostnader.
HÄNDELSER UNDER KVARTALET
  • Den 23 mars godkändes företagsrekonstruktionerna för dotterbolagen Departments & Stores Europe AB, Polarn O. Pyret AB och Brothers AB.
  • I april avvecklades Brothers finska verksamhet med 12 butiker och en webbutik.
  • Den 29 april presenterades preliminära rekonstruktionsplaner för de svenska bolagen. Tingsrätten beslutade att företagsrekonstruktionerna fortsätter till den 23 juni 2020.
  • Den 28 maj gick Polarn O. Pyret Norge AS i företagsrekonstruktion.
  • I kvartalet har goodwill skrivits ner med totalt 184 Mkr varav 141 Mkr avseende Departments & Stores och 43 Mkr avseende Brothers.
HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG
  • Rekonstruktionsbolagen har begärt förlängning av rekonstruktionerna, som löpte ut den 23 juni, med ytterligare tre månader. Frågan om förlängning handläggs fortfarande av tingsrätten, men det saknas i nuläget skäl att tro annat än att förlängning kommer medges.
  • Ackordsförslag lämnades den 1 juli. Ackordsförslagen innebär en initial betalning om 10 tkr och 25 procent betalning av överskjutande belopp till bolagen borgenärer, således en nedskrivning om 75 procent.
  • Pandemin covid-19 har haft fortsatt negativ påverkan på försäljningen i juni, med -39 procent lägre jämförbar försäljning, där butiksförsäljningen var -45 procent lägre och e-handel 1 procent högre.
  • Försäljning och resultat för resterande kvartal kommer att bli negativt påverkade av pandemin men omfattningen är svår att bedöma i nuläget pga den föränderliga situationen.