Penser Access: Checkar ut 2021 i en styrkeposition - Checkin.com Group

Växer 84% y/y organiskt
Nettoomsättningen i Q4 uppgick till 13,4 mkr vs våra estimat om 14,1 mkr, vilket motsvarar en tillväxt om 84% y/y. Totala intäkter uppgick till 21,1 mkr vs våra estimat om 18,1 mkr. Avvikelsen förklaras med högre aktiveringar. EBITDA uppgick till -0,7 mkr vs våra estimat om -7,9 mkr. Avvikelsen förklaras med högre total omsättning, en högre bruttomarginal (84% vs 82%) samt en god kostnadskontroll.

Fortsätter att röra sig emot finansiella mål
Bolaget rapporterar för första gången Net revenue retention rate som uppgick till 137% de senaste 12 månaderna. Det innebär att intäkter ifrån befintlig kundstock vid ingången av 2021 växte med 37% under året. Vi anser detta utgör en bra grund för tillväxten framöver, som tillsammans med en utökad säljkår är anledning till att vi höjer intäktsestimaten med i snitt 3% kommande år.

Justerar för ändrat marknadsklimat men ser god potential i aktien
Vi sänker vårt motiverade värde till 73-76 kr (100-104 kr) som en följd av den värderingskorrigering som skett för mjukvarubolag under inledningen av 2022. På nuvarande kurs handlas Checkin med en implicit WACC strax över 15%, vilket vi anser är för högt för ett bolaget i en tydlig kommersialiseringsfas.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 21-02-2022 kl. 11:52: https://docs.penser.se/a/2572/Checkin20220221.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/

Source: MFN

spara