Green Landscaping förvärvar Akershusgartneren AS

2 mars 2021 - 07:00 CET

Green Landscaping Group AB (publ) har förvärvat Akershusgartneren AS, ett företag verksamt inom finplanering i Oslo.

Akershusgartneren grundades 2005 och har utvecklats till ett välrenommerat företag som erbjuder helhetslösningar kring utemiljöer. Bolaget sysselsätter cirka 80 anställda och omsätter drygt 200 mnok med en god lönsamhetsnivå.

- Akershusgartneren är marknadsledande inom stenläggning i Osloregionen och är erkänt skickliga yrkesmän. Ett tydligt verksamhetsfokus hela vägen från företagsledning till yrkesarbetare är vad som utmärker våra mest framgångsrika entreprenörer, och Akershusgartneren är inget undantag. Jag är övertygad om att bolaget kommer att fortsätta utvecklas väl inom Green. Vår grupp av entreprenörsledda bolag runt Oslo är nu i absolut toppklass, säger Johan Nordström, koncernchef Green Landscaping Group.

- Våra tankar har egentligen inte varit att hitta en ny ägare, men under det senaste året har vi haft dialog med Green som visat upp en attraktiv modell för oss där vi kan fortsätta göra det vi är bra på och gillar men i en ny kontext. Vi är starkt motiverade av att fortsätta utveckla bolaget framåt som en del av Green. Vi ser mycket fram emot att tillsammans med våra anställda och systerbolag bli ännu bättre och leverera högklassiga utemiljötjänster till alla våra kunder, säger Snorre Langeland och Halvor Sjuve som leder Akershusgartneren.

- Vi har haft Akershusgartneren på radarn ända sedan vårt insteg i Norge och är idag väldigt glada att få välkomna bolaget till Green Landscaping Group, avslutar Johan Nordström

Green Landscaping Group förvärvar 100 procent av aktierna i Akershusgartneren med tillträde 1 mars. Förvärvet finansieras inom befintliga kreditfaciliteter.

Tidigare ägare av Akershusgartneren AS är nu delägare i Green Landscaping Group AB.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 mars 2021 kl. 07:00 CET.