Förändringar i Bublar Groups ledning: Peter Levin tillträder som ny koncern VD för XR- och visualiseringsbolaget Bublar

Peter Levin, VD och grundare av Goodbye Kansas som är det senaste förvärvet i Bublar Group, tillträder som ny koncernchef per den 1 januari 2021.

- Jag är hedrad av att styrelsen utser mig som ny koncernchef och ser fram emot att arbeta tillsammans med Maria Grimaldi och övriga i ledningen. Vi anser oss vara väl positionerade och är medvetna om att vi bara är i början av en spännande period där jag ska arbeta för att säkerställa stabilitet, lönsamhet och tillväxt, säger Peter Levin

-Peter Levin har lång erfarenhet att leda företag med internationell inriktning och har en djup förståelse för organisationer i kraftig tillväxt. Peter har en gedigen bakgrund från verksamheter inom spel- media- och VFX-industrin som ligger i framkant i användning av nya teknologier, säger Staffan Eklöw, Styrelseordförande Bublar Group.

Maria Grimaldi, nuvarande koncernchef och VD för Bublar Group sedan maj 2019, tillträder från den 1 januari 2021 i rollen som Director New Business & Scalable Technology. Maria har genomfört uppdraget hon fick av styrelsen i maj 2019, som innebar att identifiera bolagets tillväxtplan på en växande XR marknad och fortsätta bygga Bublar Group till en position som en ledande aktör inom XR teknologi och visualisering.

-Genom förvärv och fortsatt fokus på produktutveckling har Maria byggt en stark position för koncernen och säkerställt finansiering. Vi är mycket glada att Maria fortsätter bidra till koncernens strategiska inriktning i utvecklingen av koncernens befintliga kärnverksamhet, nya affärsmöjligheter samt verka för en fortsatt stabil tillväxtplan i rollen som Director New Business & Scalable Technology, säger Staffan Eklöw, Styrelseordförande Bublar Group

Vidare utses Anders Lundström till ny CFO i Bublar Group. Han kommer närmast från en roll som CFO i Avonova och har tidigare bland annat arbetat inom Kinnevikskoncernen. Anders tillträder sin nya tjänst i februari 2021.

- Vi är glada att välkomna Anders Lundström till vår grupp. Med sin långa erfarenhet från CFO i företag från olika branscher och i skiftande utvecklingsfaser får vi ett starkt tillskott i arbetet med ekonomistyrning för att bygga och skala upp vår verksamhet framåt, kommentar Maria Grimaldi och Peter Levin.

Anders Lundström har 15 års erfarenhet som CFO i olika bolag bland annat i det börsnoterade telekombolaget A3, Canal+ i Norden, Eltel Networks Infranet och hälsovårdsföretaget Avonova. Han har också varit CFO på Kinneviksägda fintechbolaget Milvik (BIMA). Anders har arbetat under 9 år inom Kinneviksfären i olika roller inom ekonomi och finans, bland annat med Strix Television, MTG, Metro och Tele2. Anders har bred internationell erfarenhet och har bland annat arbetat och varit stationerad i Spanien, Portugal, Sydamerika och Sydostasien.

Anders Lundström efterträder Anders Lindell som fortsätter i sin roll som koncernens CFO tills Anders Lundström tillträder och är kvar i koncernen för att säkerställa en bra överlämning under en övergångsperiod.

För med information kontakta:
Staffan Eklöw, styrelseordförande Bublar Group, Telefon: +46 (0)76-199 70 00

Bublar Group
Bublar Group AB (publ) är Nordens ledande noterade bolag inom XR-teknologi och visualisering. Företaget utvecklar produkter och lösningar baserade på avancerad teknologi; Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), VFX produktion, Cinematics, Performance capture & scanning, Digital Humans och Real Time animation.

Koncernen har världsledande bolag som kunder inom TV, film, streaming, spel, industri och e-handel. och industri. I företaget ingår dotterbolagen Goodbye Kansas (inkl Infinite Entertainment), Sayduck, Virtual Brains och Vobling, Bublar har huvudkontor i Stockholm samt kontor i Helsingfors, Manila, London och Los Angeles. Företaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

In essence, Bublar Group will change the game. We change how we Work, Shop, and Play

Bolaget har G&W Fondkommission som Certified Adviser, Kungsgatan 3, Stockholm, Stockholm, email: ca@gwkapital.se, tel. 08-503 000 50.

Source: MFN