Misen Energy AB:s (publ) bägge delägda dotterbolag har erhållit kompensation från JSC Ukrgasvydobuvannya

10 februari 2021 erhöll Misen Enterprises AB US dollars 47,060,537.16 (ca 393 426 kSEK) and LLC Karpatygaz erhöll UAH 1,001,242.74 (ca 295 kSEK) från JSC Ukrgasvydobuvannya i enlighet med utslaget i Kievs Överklagandedomstol 5 januari 2021. Kompensationen har belastats med i Ukraina gällande skatter. Som tidigare rapporterats har JSC Ukrgasvydobuvannya innehållit källskatt om 15% (UAH 236,113,788, ca. KSEK 75,845) på bruttobeloppet avseende skatt för icke ukrainska medborgare, detta belopp har inbetalts till den ukrainska statskassan.

Denna kompensation utgör Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz andel av återanskaffningsvärdet på de anläggningar som tillhört det gemensamma ägandet i JAA No.3. Detta belopp motsvarar dock inte värdet av JAA No.3s fortsatta värde vid tidpunkten för införandet av den orimliga skatten på utvinning av naturtillgångar gällande JA No.3. Införandet av denna skatt lede till upplösningen av JA No. 3. Misen Energy AB (publ) och dess dotterbolag förbehåller sig alla rättigheter i detta avseende.

Då de tilldömda beloppen har utbetalats till de av Misen Energy AB (publ) delägda dotterbolagen kommer detta att avspeglas i Misenkoncernens redovisning för 2020. Misen Energy AB (publ) utreder sina rättigheter och skyldigheter enligt svenska lagar och kommer att informera marknaden om framtida åtgärder och om eventuell möjlighet att utbetala utdelning.