Penser Access: Solitt underliggande resultat för ITAB, men inte utan utmaningar

Stark Q1 på alla fronter
ITAB:s Q1-rapport var starkare på samtliga plan än vad vi hade räknat med. Nettoomsättningen ökade 13% i konstanta valutor, drivet av 4% organisk tillväxt och 9% från förvärvet av Cefla, samtidigt som den underliggande EBITDA-marginalen stärktes till 11,7% vs 8,5% i Q1 2020. Bruttomarginalen var högre än vår förväntan och rörelsekostnaderna var lägre, vilket i våra ögon betyder att transformationen går enligt plan.
Stålpriser och komponentbrist kan dock sätta press
Som många andra bolag aviserat så påverkas även ITAB av höga råmaterialpriser och komponentbrist. Vi uppfattar stålpriserna – som för vissa kvaliteter mer än fördubblats på ett år – som den största potentiella huvudvärken, men även brist på elektronikkomponenter i bolagets belysningsverksamhet kan få negativ inverkan. Sammantaget kan detta betyda press på tillväxt och marginaler 2021-2022.
Vi höjer motiverat värde
Vi höjer våra intäktsestimat under prognosperioden för att reflektera att Cefla-förvärvet adderat mer omsättning än vad vi räknat med, men drar samtidigt ner förväntningarna på bruttomarginalen 2021-2022 pga råmaterialpressen. Den goda kostnadskontrollen gör dock att rörelsemarginalen justeras upp något 2021-2024. De högre prognoserna underbygger en höjning av motiverat värde till 25,5-26,5 kr (23,5-24,5). Medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://docs.penser.se/a/1927/ITAB210512.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se