Valberedning för Husqvarna AB inför årsstämma 2021

I enlighet med beslut vid Husqvarnas årsstämma den 26 juni 2020 ska ledamöterna i valberedningen inför årsstämman 2021 utses av de per den sista bankdagen i augusti månad, 31 augusti 2020, fyra till röstetalet största aktieägarna i bolaget, vilka på förfrågan har uttryckt sin önskan att delta i valberedningsarbetet. Därutöver ska valberedningen bestå av Husqvarnas styrelseordförande.

De fyra till röstetalet största ägarna per den 31 augusti 2020 var Investor AB, L E Lundbergföretagen AB, If Skadeförsäkring AB och Didner & Gerge Fonder AB. Dessa har nu utsett varsin representant, enligt nedan, att tillsammans med styrelsens ordförande utgöra Husqvarnas valberedning.

Valberedningens ledamöter:
Petra Hedengran (ordförande), Investor AB
Claes Boustedt, L E Lundbergföretagen AB
Fredrik Ahlin, If Skadeförsäkring AB
Henrik Didner, Didner & Gerge Fonder AB
Tom Johnstone, styrelseordförande i Husqvarna AB

Valberedningen kommer att förbereda förslag till årsstämman 2021 avseende bl a stämmoordförande, styrelseledamöter, styrelseordförande, styrelsens ersättning, revisorer, revisorsarvoden samt i den mån så anses erforderligt, valberedningens sammansättning och uppgifter inför årsstämman 2022.

Årsstämman för Husqvarna AB kommer att hållas i Jönköping den 14 april 2021. Aktieägare som vill lämna förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till nominationcommittee@husqvarnagroup.comom möjligt före den 17 februari 2021.