Ratos AB: airteam vinner ventilationskontrakt i samband med byggandet av Multibrugerhuset med tillhörande torn utanför Köpenhamn

airteam har vunnit ett större ventilationskontrakt i samband med byggandet av det så kallade Multibrugerhuset med tillhörande torn vid Posthusgrunden (ett före detta posthus) i Værløse strax utanför Köpenhamn.

Projektet för byggandet av Multibrugerhuset och tornen omfattar bland annat byggnation av kontorsbyggnader, bostäder, hotellägenheter, detaljhandel och hälsocenter i tätorten Værløse strax utanför Köpenhamn. Det totala projektet inkluderar en yta på cirka 92 000 kvadratmeter. airteams kontrakt inkluderar bland annat leverans och installation av ett flertal större centrala ventilationssystem.

"Komplexiteten i projektet kräver stor professionell expertis, där vi fokuserar på hållbara lösningar, låg energiförbrukning och ett hälsosamt inomhusklimat. Vi uppskattar det förtroende som vi fått och ser fram emot att hjälpa till att forma ett nytt distrikt i hjärtat av Köpenhamn i nära samarbete med kunden", säger airteams VD Poul Pihlmann.

"Tilldelningen av projektet bevisar återigen airteams starka ställning på den danska marknaden. airteams höga uppvisade kvalitet och kundnöjdhet i projekt resulterar i att bolaget är med i budgivning på de största ventilationsentreprenaderna i Danmark, vilket är mycket glädjande", säger Christian Johansson Gebauer, styrelseordförande i airteam och affärsområdeschef Construction & Services på Ratos.

Projektet kommer att slutföras år 2024.

För ytterligare information kontakta:
Christian Johansson Gebauer, Affärsområdeschef Construction, Ratos, 08-700 17 00
Helene Gustafsson, IR- och presschef, Ratos, 070-868 40 50, helene.gustafsson@ratos.com

Om airteam:
airteam erbjuder högkvalitativa och effektiva ventilationslösningar i Danmark och Sverige. Med de mest talangfulla medarbetarna i branschen utvecklar airteam avancerade system för många olika branscher och till skillnad från vissa konkurrenter så fokuserar airteam enbart på ventilationslösningar. Bolaget fokuserar på projektutveckling, projektledning och upphandling där projekten i stor utsträckning utförs av ett brett nätverk av kvalitetssäkrade underleverantörer. Dessutom erbjuder airteam underhåll och service av installerade ventilationslösningar.

Om Ratos:
Ratos är en bolagsgrupp bestående av 12 bolag uppdelade i tre affärsområden: Construction & Services, Consumer & Technology samt Industry. Totalt har bolagen en omsättning på 38 miljarder SEK och en total EBITA på 1,8 miljarder SEK. Vår affärsidé är att utveckla medelstora bolag med huvudkontor i Norden, som är eller kan bli marknadsledande. Vi möjliggör för självständiga medelstora bolag att utvecklas snabbare genom att vara del av någonting större. Fokus på människor och ledarskap samt kultur och värderingar är centrala delar av Ratos. Allt vi gör bygger på Ratos kärnvärden: Simplicity, Speed in Execution och It's all about People.