Sdiptech AB (publ) - Ledningen i Sdiptech AB (publ) förvärvar aktier via lösen av teckningsoptioner

8 mars 2022, 15:00

Ledningen i Sdiptech AB (publ) förvärvar aktier via lösen av teckningsoptioner

Idag meddelar Sdiptech att hela bolagets ledningsgrupp nyttjat sina innehav av teckningsoptioner, motsvarande totalt 160 000 aktier, av serie 2018/2022 för nyteckning av B-aktier. Samtliga i ledningen avser att behålla aktierna.

Under våren 2018 infördes ett långsiktigt incitamentsprogram för chefer och ledande befattningshavare i Sdiptech, som antogs i enlighet med den extra bolagsstämman den 5 mars 2018. Programmet syftar till att öka motivationen bland chefer och ledande befattningshavare att utveckla företaget. Programmet är baserat på teckningsoptioner för B-aktier och emitterades i tre serier, varav den andra serien nu förfallit till lösen. Optionerna i detta program, serie 2018/2022, ger innehavarna rätt att omvandla dem till aktier.

Ledningens totala innehav av B-aktier och teckningsoptioner för B-aktier, efter lösen, är för närvarande 675 998 B-aktier, motsvarande 2,0 % av det totala antalet utestående B-aktier, samt 373 020 teckningsoptioner.

Totalt sett tecknas 216 100 aktier av serie B genom en nyemission, vilket medför att bolaget tillförts 14,5 miljoner kr i eget kapital. Det totala utestående antalet aktier av serie B efter emissionen uppgår till 33 580 027.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bengt Lejdström, CFO, +46 702 74 22 00, bengt.lejdstrom@sdiptech.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 mars 2022, kl 15:00.

Sdiptechs stamaktie av serie B handlas på Nasdaq Stockholm under kortnamn SDIP B med ISIN-kod SE0003756758.
Sdiptechs preferensaktier handlas under kortnamn SDIP PREF med ISIN-kod SE0006758348. Mer information finns på bolagets hemsida: www.sdiptech.com

Sdiptech är en teknikkoncern som förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter som bidrar till att skapa mer hållbara, effektiva och säkra samhällen. Sdiptech omsätter ca 3 000 Mkr och har sitt säte i Stockholm.

Source: GlobeNewswire