Ny patentansökan – Användandet av TK1 för detektion och klassificering av luftvägsinfektioner

AroCell AB meddelade idag att en internationell (PCT) ansökan har lämnats in till Patent- och registreringsverket (PRV) avseende användningen av Tymidinkinas 1 (TK1) för att förutsäga förekomsten av och diagnostisera Mykoplasmapneumoni, samt klassificeringen av luftvägsinfektioner.

Den medicinskt viktigaste mykoplasmainfektionen är en nedre luftvägsinfektion orsakad av Mycoplasma pneumoniae, som är en atypisk bakteriell lunginflammation, kallad Mykoplasmapneumoni. Det beräknas att i USA inträffar cirka två miljoner fall varje år och M. Pneumoniae-infektioner står för 1–10 av varje 50 fall av vårdrelaterad pneumoni. M. Pneumoniae-infektioner ses därför som ett stort hälsoproblem i hela världen.

Patentansökan är baserad på en studie som indikerar att luftvägsinfektion orsakad av Mycoplasma pneumoniae, särskilt Mykoplasmapneumoni, leder till signifikant ökade nivåer av TK1, särskilt TK1 i serum (STK1), hos patienter. En sådan ökning av STK1-nivåer ses dock inte hos friska människor eller hos patienter som lider av luftvägsinfektioner orsakade av andra patogener, till exempel viral lunginflammation.

"Denna patentansökan öppnar ett nytt område för användning av TK1 förutom onkologi. Vi har utvärderat användningen av TK1 kopplat till infektionssjukdomar under en längre period och har nu tillräckligt med data för att skydda våra resultat som kan generera nya möjligheter för AroCell och vårdgivare genom att underlätta upptäckt och klassificering av mykoplasma." säger Michael Brobjer, VD på AroCell.

Source: MFN