Tessins medlemmar finansierar flerbostadshus på Ljusterö i Stockholm

Stockholm, Sverige - Tessin Nordic Holding AB (publ) (NASDAQ: TESSIN) – Nordens ledande digitala investeringsplattform för fastighetsprojekt meddelar att man fulltecknat en finansieringslösning om 49 MSEK som finansierar byggnationen av ett nytt flerbostadshus på Ljusterö i Stockholm. Totalt valde 189 av medlemmarna på Tessins plattform att investera i de lån som finansierar projektet.

”I den här finansieringslösningen agerar Tessin ensam finansiär bortsett från projektutvecklarens egna insatser. Normalt samarbetar vi med andra långivare, till exempel banker, men med ökad tillgång till större kapitalkällor i kombination med kapital från plattformen kan vi förmedla allt fler finansieringslösningar själva. Utvecklingen visar att vi och investerarna på vår plattform fångar upp ett stort och viktigt behov av affärsmöjligheter inom den samhällsviktiga bygg- och fastighetssektorn.” konstaterar Heidi Wik, VD för Tessin Nordic Holding.

Kapitalet finansierar byggnationen av ett flerbostadshus med 12 bostadsrättslägenheter på Ljusterö i Stockholm. NRGE som utvecklar projektet är ett väletablerat bolag som genomfört flera liknande projekt tidigare.

”Samarbetet med Tessin har fungerat mycket bra. Intresset för projektet har varit stort bland Tessins medlemmar och vi ser positivt på den här typen av finansieringsalternativ” säger Johan Norgren, VD på NRGE som utvecklar projektet.

"Att i högre grad kunna lösa finansieringslösningar av den här typen är en del av vår strategi att växa kärnaffären i Sverige och Finland. Den omfattande bostadsbristen är ett utbrett samhällsproblem som sträcker sig utanför storstadsregionerna. Det råder bostadsbrist i 240 av 290 svenska kommuner, vilket i vissa regioner också hämmar ekonomisk tillväxt. Vår målsättning är att bidra till att fler bostäder byggs genom att erbjuda individer och kapitalägare trygga och stabila investeringar med god avkastning.” säger Heidi Wik, VD för Tessin Nordic Holding.

Sedan starten 2014 har Tessins investerarnätverk tillhandahållit cirka tre miljarder kronor i fastighetslån via Tessins digitala plattform. Lånen har finansierat över 300 svenska fastighetsprojekt, inklusive bostäder och kommersiella fastigheter.

Om NRGE
NRGE är ett modernt byggföretag i Stockholm som projekterar och bygger fastigheter åt beställare med höga kvalitetskrav. NRGE erbjuder kostnadseffektiva totalentreprenader från projektering till nyckelfärdiga hus. Läs mer om bolaget här.

Source: MFN

spara