Stockholms tingsrätt beslutar om offentligt ackord med 75 procents skuldnedskrivning och att avsluta företagsrekonstruktionen i Cyber 1

I enlighet med det ackordsförslag som presenterats av Cyber Security 1 AB (publ), 556135–4811 (”Bolaget”) har Stockholms tingsrätt idag beslutat dels om att fastställa ett offentligt ackord med en nedskrivning om 75 procent av Bolagets oprioriterade skulder, dels att avsluta den pågående företagsrekonstruktionen.

Som framgått av pressmeddelanden den 11 maj 2021 och den 12 maj 2021 hade Bolaget ansökt om ackordsförhandling vid  Stockholms tingsrätt inom ramen för pågående företagsrekonstruktion, med förslag om ett offentligt ackord med nedskrivning av 75 procent av Bolagets oprioriterade fordringar avseende tiden innan rekonstruktionen inleddes i maj 2020. Ackordsförhandling ägde rum idag den 7 juni 2021 kl. 15:00 CET.
Vid ackordsförhandlingen röstade Bolagets oprioriterade fordringsägare för Bolagets ackordsförslag att skriva ner bolagets oprioriterade skulder med 75 procent. Enligt antaget ackordsförslag ska de återstående 25 procenten av relevant skuld betalas senast 12 månader från det datum då ackordsförslaget vinner laga kraft.
Grunden för tingsrättens beslut att avsluta företagsrekonstruktionen är att syftet med företagsrekonstruktionen får anses vara uppfyllt i och med antagandet av ackordsförslaget.

Tingsrättens beslut att anta ackordsförslaget och att avsluta företagsrekonstruktionen vinner laga kraft tre veckor från dagens datum, med förbehåll för överklagande. Det offentliga ackordet har samma rättsverkan gentemot samtliga oprioriterade fordringsägare, oavsett om sådan fordringsägare deltog i och / eller röstade vid ackordsförhandlingen.
Det offentliga ackordet omfattar en totalfordran om 190 194 181,25 SEK. Nedskrivningsbeloppet kommer att uppgå till 14 176 378 EUR* och totalt 4 725 454 EUR* ska betalas inom ett år som ackordslikvid till fordringsägarna.
Johan Bolsenbroek, styrelseordförande i CYBER1, kommenterade ackordsutfallet: ”Styrelsen är mycket nöjd med resultatet av ackordsförhandlingen. Denna bekräftelse möjliggör för bolaget att nu titta framåt efter en fas av omprioriteringar och med rätt struktur och bolagsstyrning på plats. Jag tackar för det tålamod som våra viktigaste intressenter och fordringsägare har visat bolaget under de tolv månader vi har varit i rekonstruktion. Vi ser fram emot att bygga vidare på den positiva starten 2021 och uppdatera er om våra framtida planer för att växa verksamheten. ”
* Baserat på 1 krona = 0,0993817 EUR, av tingsrätten beslutade belopp i kronor var 142 645 635,94 kronor respektive 47 548 545,31 kronor.

Source: MFN