H & M Hennes & Mauritz AB: H&M-gruppens försäljningsutveckling och resultatindikation för tredje kvartalet 2020

Försäljningsutveckling tredje kvartalet
H&M-gruppens nettoomsättning under det tredje kvartalet dvs under perioden 1 juni 2020 till 31 augusti 2020 minskade med 16 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2019. Omräknat till SEK minskade nettoomsättningen med 19 procent till MSEK 50 870 (62 572).

Försäljningsutvecklingen under det tredje kvartalet har präglats av covid-19-situationen. I början av kvartalet var cirka 900 av koncernens drygt 5 000 butiker tillfälligt stängda. Vid kvartalets utgång var antalet tillfälligt stängda butiker drygt 200.

Preliminärt resultat för tredje kvartalet
Som en följd av uppskattade kollektioner samt snabba, kraftfulla åtgärder går H&M-gruppens återhämtning bättre än väntat. Mer fullprisförsäljning i kombination med stark kostnadskontroll har lett till att bolaget vände till vinst redan i tredje kvartalet. Preliminärt indikerar bokslutssammanställningen ett resultat före skatt på cirka 2 miljarder SEK.

Det fullständiga resultatet för det tredje kvartalet och niomånadersperioden 1 december 2019 - 31 augusti 2020 publiceras kl. 08.00 CEST den 1 oktober 2020. En telefonkonferens för finansmarknad och media hålls på engelska kl. 09.00 där vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Nils Vinge medverkar.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er på hmgroup.com eller via länken: http://emea.directeventreg.com/registration/3383536.

För bokning av intervjuer med vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Nils Vinge i samband med niomånadersrapporten den 1 oktober 2020, vänligen kontakta: Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör, telefon: 08-796 39 08, e-post: stenvinkel@hm.com.

Helena Helmersson, vd

Kontaktpersoner:
Nils Vinge, IR-chef    08-796 52 50 nils.vinge@hm.com
H&M-gruppens presstjänst 08-796 53 00    groupmediarelations@hm.com

Beloppen är preliminära och kan komma att avvika något från niomånadersrapporten, 1 december 2019 - 31 augusti 2020, som publiceras den 1 oktober 2020.
För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

+----------------------------------------------------------------------------+
|Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB|
|(publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr |
|596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för |
|offentliggörande den 15 september 2020 kl. 08.00 (CEST). Detta |
|pressmeddelande, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns |
|tillgänglig på hmgroup.com. |
+----------------------------------------------------------------------------+

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&M-koncernen 51 onlinemarknader och mer än 5 000 butiker på 74 marknader, inklusive franchisemarknader. 2019 uppgick nettoomsättningen till SEK 233 miljarder. Antalet anställda uppgår till cirka 179 000. Ytterligare information finns på hmgroup.com.