Mount Sinai Hospital i New York ansluter sig till RhoVacs fas IIb-studie i prostatacancer

RhoVac AB ("RhoVac"), ett svenskt cancerimmunterapiföretag, meddelar idag den 21 april 2021, att det prestigefyllda Mount Sinai Hospital i New York startar idag som det senaste tillskottet till amerikanska försökscentra i RhoVacs kliniska fas IIb-studie, "BRaVac", i prostatacancer.

Mount Sinai Hospital, grundat 1852, är ett av de äldsta och största undervisningssjukhusen i USA, och det är allmänt erkänt och ett av de ledande sjukhusen i USA, och i världen, och därför är RhoVacs ledning extremt stolt över att kunna tillkännage sjukhusets deltagande i BRaVac-studien.

Mount Sinais deltagande orsakades direkt av FDA-godkännande av RhoVacs Fast Track Designation. Omedelbart efter det att nyheterna om snabbspåret offentliggjordes kontaktade Mount Sinai RhoVac via professor Per-Anders Abrahamsson, medlem av RhoVacs vetenskapliga råd, och han förmedlade kontakten till RhoVacs ledning. Det är en ära för RhoVac, och ett erkännande av dess läkemedelskandidats potential, att ett sådant världsledande sjukhus spontant ansöker om att få delta i bolagets kliniska prövning.

Uppstartsmöte hålls med Mount Sinai idag, den 21 april, och studien övervakas på Mount Sinai av professor Ash Tewari. RhoVacs läkemedelskandidat, RV001, ges till prostatacancerpatienter som tidigare har genomgått prostatektomi eller strålbehandling, men som nu har drabbats av ett "biokemiskt återfall" (stigande PSA) och som ännu inte har utvecklat detekterbara metastaser. Målet med utvecklingen av RV001 är att förhindra / fördröja återfall av cancer och dess utveckling till ett metastatiskt tillstånd. Om ett kliniskt "Proof of Concept" erhålls i prostatacancer, kunde flera andra cancerindikationer också bli kandidater för utveckling.

RhoVacs VD, Anders Månsson, kommenterar: "Jag blev naturligtvis glad när jag fick höra att Mount Sinai ville gå med i vår studie. Jag betraktar detta som ännu en fördel "Fast Track" redan har gett oss, och jag är glad att vi kunde komma i gång relativt snabbt. Jag hälsar Mount Sinai välkommen ombord i vår kliniska studie och jag ser fram emot vårt samarbete".