Misen Energy AB: Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång 2020

Som meddelats tidigare avgav skiljenämnden sitt andra slutliga delutslag 17 juni 2020. I utslaget anges att parterna skall enas om värdet på nettotillgångarna. JSC Ukrgasvydobuvannya, Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz misslyckades med att enas om nettotillgångarnas värde inom de 60 dagar som angavs av skiljenämnden. Parterna ansökte därför hos skiljenämnden nom en förlängning för att kunna enas. Parterna skall återkomma till skiljenämnden i  mitten av september 2020. Om parterna då inte enats om värdet på nettotillgångarna i enlighet med riktlinjerna i det andra slutliga delutslaget kommer skiljenämnden att fastställa värdet i det slutliga utslaget.

Misen Enterprise söker verkställighet av skiljedomarna i Ukraina för att kunna erhålla kompensation. I april 2020 inkom Misen Enterprises till domstol med en anhållan om att verkställa det förlikningsutslag som avgavs av skiljenämnden 26 mars 2020, Domstolen bekräftade utslaget i juni 2020 I juli 2020 inkom Misen Enterprises med anhållan om att bekräfta och verkställa det andra slutliga delutslaget o Ukraina. Förhandlingar kommer att hållas 11 september 2020.

Vid denna rapports publicering har Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz inte erhållit någon ersättning i enlighet med skiljedomsutslaget.