ITAB Shop Concept: ITAB avvecklar verksamheten i Ryssland

ITAB Shop Concept AB (publ) ("ITAB") har beslutat att avveckla sin verksamhet i Ryssland på grund av den pågående invasionen i Ukraina.

ITAB har en produktionsanläggning och försäljningskontor i Ryssland med totalt cirka 125 medarbetare. ITAB har idag ingen verksamhet i Ukraina. Avvecklingsprocessen påbörjas omgående och kommer att genomföras på ett kontrollerat sätt mot anställda, kunder och partners.

"Många inom ITAB har kollegor, familj eller vänner som berörs av den nuvarande situationen i Ukraina. ITAB tar avstånd från alla former av övergrepp och vi kan inte fortsätta vår verksamhet i Ryssland efter den ryska regimens invasion av Ukraina. Vi står bakom omvärldens sanktioner och riktar allt vårt fokus på att säkerställa välbefinnandet hos våra medarbetare då detta berör oss alla", säger Andréas Elgaard, VD & koncernchef för ITAB.

ITABs beslut att avveckla verksamheten i Ryssland kommer inte att ha någon väsentlig påverkan på bolagets intäkter och resultat då den totala försäljningen i Ryssland uppgick till cirka 170 Mkr under 2021, vilket motsvarar cirka 2,5 procent av ITABs totala årsomsättning. Avvecklingen kan komma att innebära vissa nedskrivningar.

Jönköping den 9 mars 2022

ITAB Shop Concept AB (publ)

Denna information lämnades för offentliggörande den 9 mars 2022 kl. 13:00 CET.

spara
1090kr