Utnyttjande i Initiator Pharmas incitamentsprogram

1 Oktober 2021

Initiator Pharmas årsstämma den 28 maj 2021 godkände ett långsiktigt incitamentsprogram (LTI2021) för bolagets nyckelpersoner och styrelsemedlemmar.

Enligt detta program bemyndigas styrelsen att låta deltagare i programmet förvärva upp till 220.000 stamaktier till rådande marknadspris (investeringsaktier) fram till den 30 september 2021, varvid varje investeringsaktie har rätt att teckna 1 ny aktie till nominellt värde vid nästa årsstämma förutsatt att den som äger investeringsaktien fortfarande kvarstår i bolaget vid den tidpunkten (Matchande aktie). Varje investeringsaktie ger också rätten att teckna mellan 0 och 5 nya aktier till nominellt värde under 30 handelsdagar efter den 31 december 2023, bestämt av Initiator Pharmas kursutveckling under perioden mellan 28 maj 2021 och 31 december 2023. Den maximala potentiella utspädningen enligt det godkända programmet är 1 320 000 aktier, vilket motsvarar cirka 3,0% av för närvarande emitterat antal aktier.

Styrelsen har beslutat att tilldela totalt högst 152.000 aktier som kan förvärvas genom detta program, vilket motsvarar en potentiell utspädning med 912.000 aktier och ca. 2,0% av för närvarande emitterat antal aktier. Vid slutet av den tillåtna investeringsperioden har totalt 150.000 aktier köpts på marknaden, vilket motsvarar en potentiell utspädning med 900.000 aktier och ca. 2,0% av de för närvarande emitterade aktierna.

I tabellen nedan presenteras en översikt över aktier och warranter som innehas av styrelsen, ledningen och nyckelpersoner. Översikten omfattar warranter från incitamentsprogrammen för 2019, 2020 respektive 2021.

Aktieägare Tjänsteställning Aktier Warranter Totalt % vid full

Wehnert Strategy
Total BoD 4 406 65 434 197 434 196 900 000 1 768 39 6 175 048 13,56%
and team

For additional information about Initiator Pharma, please contact:

Claus Elsborg Olesen, CEO
Telephone: +45 6126 0035 E-mail: ceo@initiatorpharma.com

This information is the information that Initiator Pharma is required to disclose under the EU Market Abuse Regulation. The information was provided under the above contact person's auspices, for publication on 1 October, 2021 at 08:45 CET.

Om Initiator Pharma

Initiator Pharma A/S är ett danskt life science-företag i klinisk fas som utvecklar innovativa läkemedel för stora icke-tillgodosedda medicinska behov som rör de centrala och perifera nervsystemen. Initiator Pharmas pipeline består av tre kliniska program: läkemedelskandidaterna IP2018 och IPED2015 för behandling av erektil dysfunktion med psykogena respektive organiska orsaker och särläkemedelskandidaten IPTN2021 som utvecklats för den allvarliga neuropatiska smärtsjukdomen trigeminusneuralgi. Initiator Pharma är noterat på Spotlight Stockmarket (ticker: INIT).

Läs mer på www.initiatorpharma.com.