Misen Energy AB: Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz har mottagit en slutlig skiljedom avseende en fastställd förlikning

Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz mottog den 5 november 2020 en slutlig skiljedom från skiljenämnden i mål nr SCC V 2016/114. Skiljedomen fastställer ett förlikningsavtal avseende vissa rättsförhållanden:

• JSC Ukrgasvydobuvannya ska betala ett totalt belopp om UAH 1 575 093 162,86 (ca SEK 504 030 000) till Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz för deras andel i den gemensamma egendomen enligt JAA No.3.
  • JSC Ukrgasvydobuvannya är berättigad att hålla inne skatt för icke-bosattas inkomster till ett belopp om 15 procent av det aktuella till Misen Enterprises AB (UAH 236 113 788, ca kSEK 75 845) beloppet samt betala den innehållna summan till Ukraina. Förlikningsavtalet reglerar inte eventuell betalning av skatt i Sverige.
  • Misen Enterprises AB:s och LLC Karpatygaz äganderätt av aktier i den gemensamma egendomen enligt JAA No.3 ska övergå till JSC Ukrgasvydobuvannya när JSC Ukrgasvydobuvannya betalat hela beloppet till Misen Enterprises och LLC Karpatygaz i enlighet med förlikningsavtalet.

I dagsläget har Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz ännu inte mottagit någon ersättning från JSC Ukrgasvydobuvannya. Misen Enterprises AB kommer omedelbart att ansöka om erkännande och verkställighet av den slutliga skiljedomen i Ukraina för att erhålla kompensation. JSC Ukrgasvydobuvannya är skyldig att erlägga betalning i US dollar till Misen Enterprises AB senast inom fem arbetsdagar efter det att Ukrainas nationella domstols beslut om erkännande och verkställighet av den slutliga skiljedomen vunnit laga kraft.