Valoe ja Sono Motors allekirjoittivat miljoonan euron sopimuksen massatuotantoon valmiiden ajoneuvoon integroitavien aurinkosähkökomponenttien hyväksymisvaiheesta

Valoe Oyj        Sisäpiiritieto 13.7.2022 klo 13.40

Valoe Oyj (“Valoe” ja ”Yhtiö”) tiedotti maaliskuussa 2022, että Yhtiö ja Sono Motors GmbH (“Sono Motors”) ovat siirtyneet Sono Motorsin itselataavaan Sion-sähköautoon integroitavien aurinkosähkökomponenttien teollistamiseen.

Valoe ja Sono Motors ovat nyt allekirjoittaneet sopimuksen ajoneuvoon integroitavien aurinkosähkökomponenttien lopullisesta testaamisesta ja hyväksymisestä massatuotantoa varten. Testaus- ja hyväksyntävaihe pyritään viemään loppuun mahdollisimman pian. Ensimmäisen testausvaiheen arvioidaan olevan valmis syyskuussa 2022 ja pitkäkestoisten testien viimeistään joulukuun 2022 puoliväliin mennessä.

Sovittujen tavoitteiden toteutuessa Sono Motors maksaa Valoelle miljoonan euron kokonaispalkkion: 0,4 miljoonaa euroa ensimmäisestä testausvaiheesta ja 0,6 miljoonaa euroa toisesta vaiheesta, jonka odotetaan valmistuvan joulukuussa 2022. Lisäksi Sono Motorsin on tarkoitus nimittää Valoe Valmet Automotive Oy:llä valmistettavien Sion-sähköautojen aurinkosähkökomponenttien toimittajaksi.

Laurin Hahn, Sono Motorsin toimitusjohtaja: “Olemme tehneet yhteistyötä Valoen kanssa lähes Sion-projektimme alusta alkaen. Tunnemme Valoen osaamisen hyvin ja uskomme, että pääsemme Valoen kanssa sopimukseen myös massatuotannosta.”

Iikka Savisalo, Valoe Oyj:n toimitusjohtaja: “Kyseessä on nyt viimeinen tekninen hyväksyntävaihe ennen massatuotantoa. Olemme valmistautuneet hyvin testeihin ja odotamme jo kovasti yhteistyötä tässä Sono Motorsin ainutlaatuisessa Sion-sähköautoprojektissa.”

Mikkelissä 13.7.2022
Valoe Oyj

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Iikka Savisalo, Valoe Oyj
p. 0405216082
email: iikka.savisalo@valoe.com

Sono Motors on liikkumisen vallankumouksen uranuurtaja tavoitteenaan aurinkosähköistää jokainen ajoneuvo. Sen käänteentekevä aurinkosähköteknologia on kehitetty mahdollistamaan aurinkosähkön saumaton integrointi kaikentyyppisiin ajoneuvoihin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja ilmastoystävällisen liikkumisen mahdollistamiseksi. Sono Motors kehittää maailman ensimmäistä massamarkkinoille tarkoitettua aurinkosähköautoa, Sionia.

Valoen toimiala muodostuu uusiutuvaan energiaan, erityisesti aurinkosähköön, liittyvistä sovellutuksista. Valoe myy sen omaan teknologiaan pohjautuvaa automaattista aurinkosähkömodulien valmistustekniikkaa, modulien valmistuslinjoja, moduleita sekä modulien avainkomponentteja. Valoen pääkonttori on Mikkelissä.

Jakelu:

Source: GlobeNewswire