Penser Access: Fastighetskoncern med vind i seglen - ALM Equity

Stockholms största byggrättsportfölj
ALM Equity utvecklar och investerar i bolag inom fastighetsbranschen. Bolaget verkar inom entreprenad, bostadsutveckling och förvaltning, varav bostadsutveckling står för lejonparten av intäkterna. Med fokus på Stockholmsregionen har bolaget idag, via dotterbolaget ALM Småa Bostad, en byggrättsportfölj om mer än 17 500 byggrätter, vilket gör dem ledande i Stockholmsregionen.

Bostadsbristen kvarstår
Trots det senaste decenniets starka utveckling på bostadsmarknaden ser vi fortsatt en bostadsbrist. Enligt RUFS (Regional Utvecklingsplan För Stockholm) har det årliga behovet av bostäder i Stockholmsregionen de senaste åren uppgått till ca 20 000, men med en årlig produktionstakt om ca 15 000. Givet att vi fortsatt ser en någorlunda låg och stabil räntenivå, ser vi en fortsatt stark efterfrågan på bostäder framöver.

Motiverat värde i linje med kursen
Aktien har gått starkt de senaste åren bl.a. drivet av en större byggrättsportfölj och ökad produktionstakt. Bolaget sitter på en rekordstor byggrättsportfölj där en hög andel förväntas levereras 2024–2027. Sammantaget ser vi ett motiverat värde mellan 1 070 - 1 090 kr per aktie. Risknivån ser vi som medel givet bostadsmarknadens räntekänslighet.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 17-12-2021 kl. 08:43: https://docs.penser.se/a/2475/ALM20211217.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/

Source: MFN