Midsona AB (publ) meddelar idag att bolaget har tecknat ett avtal med Spaniens största dagligvaruhandelskedja Mercadona om leverans av växtbaserade köttalternativ. Avtalet bedöms generera en årlig försäljning på cirka 30-40 miljoner kronor.
Avtalet innebär att Mercadona från och med januari 2022 säljer Midsonas kylda växtbaserade köttalternativ seitan och tempeh under Mercadonas egna varumärke Hacendado. Varorna produceras i Midsonas tillverkningsenhet i Castellcir i norra Spanien, koncernens hub för växtbaserade köttalternativ.
"Det är mycket glädjande att Mercadona med sin starka ställning på den spanska dagligvaruhandelsmarknaden valt att ta in Midsonas varor i sitt sortiment. Utöver att avtalet förväntas generera försäljningsintäkter är det ett viktigt steg i arbetet att stärka vår position inom växtbaserade köttalternativ på den spanska marknaden. Vi ser också goda möjligheter till utökat samarbete med Mercadona. Med kraftigt utökad produktionskapacitet i vår relativt nya tillverkningsenhet i Castellcir har vi möjlighet att bredda produktutbudet och leverera i takt med att efterfrågan på växtbaserade köttalternativ fortsätter att öka", säger Peter Åsberg, VD för Midsona.
Mercadona är den största dagligvaruhandelskedjan i Spanien och omsätter 27 miljarder euro med en marknadsandel på 25 procent. Mercadona har 1 632 butiker i Spanien och 20 i Portugal med totalt 95 000 anställda. Det egna varumärket Hacendado sträcker sig över samtliga livsmedelskategorier och står för kvalitet med en hög kännedom i konsumentledet.
För mer information vänligen kontakta VD och koncernchef Peter Åsberg, +46 (0)730 26 16 32 eller CFO Max Bokander, +46 (0)708 65 13 64.