Penser Access: Fortsätter leverera värde - ALM Equity

Leveranser till Nyttobostäder
Nettoomsättningen i Q1'22 uppgick till 895 mkr (173 mkr i Q1'21), drivet av levererade lägenheter till Svenska Nyttobostäder. Periodens resultat uppgick till 274 mkr (56 mkr), drivet av en positiv värdeförändring om 259 mkr inom affärsområdet Projektutveckling som inkluderas i affären till Klövern. Det justerade substansvärdet per stamaktie uppgick till 1 042 kr.

Avsiktsförklaring med Aros Bostad
Vidare meddelar bolaget att man tecknat en avsiktsförklaring med ytterligare ett bolag, Aros Bostad. Avsikten är att ALM Equity säljer en projektportfölj riktad mot privatmarknaden om 1 600 byggrätter. Affären avses att finansieras genom en apportemission, vilket kommer medföra att ALM Equity blir ny storägare i Aros Bostad. En due diligence process har inletts och beräknas pågå under Q2'22.

Bibehåller motiverat värde
Med ytterligare ett potentiellt börsbolag i portföljen (Aros), innehavet i Nyttobostäder och ägarskapet i Klövern, fortsätter bolaget att stuva om sin affärsmodell från att tidigare varit en bostadsutvecklare till att mer och mer gå mot en affärsmodell av karaktären investment bolag. Vi bibehåller vårt motiverade värde om 1 070 - 1 090 kr per aktie. Risknivån är medium givet bostadsmarknadens räntekänslighet.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 23-05-2022 kl. 08:25: https://docs.penser.se/a/2830/ALMEQUITY20220523.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/

Source: MFN