Bokslutskommuniké, Q4 jan-dec 2020, Bublar Group: Stark omsättningsökning 2020. Strategiska partnerskap och förvärv skapar förutsättningar för stabil utveckling och tillväxt

Omsättningen för Gruppen ökade starkt genom förvärv. Goodbye Kansas, som är den största verksamheten, ökade omsättningen med 80% under året och resultatet förbättrades kraftigt, även om vi inte nådde ända fram till ett positivt resultat. Det visar att Goodbye Kansas turn-around fortsätter i rätt riktning. Flera av våra affärsområden har gynnats med ökat intresse, efterfrågan och konkreta nya affärer medan andra delar har påverkats något negativt på grund av längre beslutsprocesser hos kund men också i vissa fall av förskjutningar av produktioner.

Även om viss försiktighet fortfarande råder under första halvåret 2021, så ser film & Tv-branschen mycket ljust på framtiden. Streamingbolagen står nu inför en ny stor våg av beställningar. Som ett exempel kan nämnas Netflix som tidigare annonserat att de ska satsa 1 miljard USD bara på UK-baserade film & TV-produktioner 2021. Det innebär att vi har en närmast omättlig marknad framför oss. Vårt film & TV-produktionsbolag Infinite Entertainment, drar nytta av detta och i dagarna presenterades det första projektet som vi gör tillsammans med Netflix.

Vi påbörjar ett skifte mot en större andel produkt-, licens-, och royaltyintäkter, samt självklart spel-intäkter, medan våra konsultintäkter fortsätter att växa. Vi har under perioden etablerat återförsäljar-avtal för VR-produkter, ökat licensintäkterna och ingått fler strategiska partnerskap som ett led i den strategin.

Vi ökar tempo och fokus i resan mot att bli en ledande aktör inom den digitala industrin.
Under 2021 är arbetet med att skapa förutsättningar för en uthållig lönsam tillväxt den viktigaste målsättningen. Jag ser med tillförsikt fram emot det vi kommer att skapa tillsammans i Gruppen”.

Läs VD-ordet och rapporten här  https://bublar.com/sv/investor-relations/finansiella-rapporter/

Fjärde kvartalet, 1 oktober - 31 december

• Nettoomsättningen ökade till 60,3 Mkr (5,3). Goodbye Kansas, som konsolideras fr o m 1 maj 2020, hade en nettoomsättning på 57,1 Mkr (32,9).
  • Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -14,9 Mkr (- 8,9). Resultatet påverkas av förskjutningar i produktioner för film, streaming och VR/AR-lösningar på grund av pandemin.
  • Resultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till -23,1 Mkr (-13,0). Avskrivningar om 8,2 Mkr (4,1) inkluderar goodwill som uppgår till 4,0 Mkr.
  • Kassabehållningen uppgick till 25,3 mkr (37,2)

Perioden, 1 januari – 31 december

• Nettoomsättningen ökade till 161,3 Mkr (17,1). I omsättningen ingår Goodbye Kansas från 1 maj 2020. Goodbye Kansas nettoomsättningen uppgick till 246 Mkr (136,2) för helåret, vilket är en förbättring med 81%.
  • Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -42,0 Mkr (-31,1). Resultatet har påverkats av förskjutningar av produktioner för film, streaming och VR/AR-lösningar på grund av pandemin. Goodbye Kansas EBITDA 2020 förbättrades till -11,2 Mkr från -108,2 året innan.
  • Resultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till -79,0 Mkr (-45,7). Avskrivningar om 37,0 Mkr (14,6) inkluderar goodwill som uppgår till 24,7 Mkr.

Viktiga händelser under fjärde kvartalet

• Beslut om förändringar i Bublar Groups ledning togs: Peter Levin, VD och grundare av Goodbye Kansas, ett av förvärven i Bublar Group, tillträdde som ny koncernchef den 1 januari 2021. Samtidigt tillträdde Maria A Grimaldi, en ny position som Director, New Business & Scalable Technology.
  • Bublar förvärvade Plotagon Production AB som nyligen ingått avtal med ett av världens största avatar-baserade sociala nätverk sydkoreanska Naver Z Corporation som driver apptjänsten ZEPETO med ca 180 miljoner användare i världen. Plotagon har en teknikplattform för att skapa 3D-animerade filmer på några minuter. Bolagen har startat utveckling av en app som kommer lanseras 2021 baserad på Plotagons teknik och ZEPETOs innehåll.
  • Bublar dotterbolag Vobling tecknade ett 3-årigt ramavtal med Saab AB för lösningar inom XR-teknologi och 3D. Ramavtalet omfattar Saab AB inkl dotterbolag.
  • Bublars dotterbolag Sayduck utökade sitt samarbete med en av bolagets äldsta kunder och ingick ett treårigt licensavtal med design- och tillverkningsföretaget Forms+Surfaces med säte i USA. Det nya uppdraget består av att bygga en online 3D-konfigurator för över 80 av bolagets olika inredningsprodukter för offentliga miljöer.
  • Inom film & TV tog Goodbye Kansas i London hem flera nya kontrakt, bland annat för VFX (Visuella Effekter) till en serie för Amazon och en för Netflix. Ytterligare produktioner för två TV-serier är under förhandling. Samtliga titlar är tills vidare konfidentiella.

Viktiga händelser efter fjärde kvartalet

• Ytterligare ett strategiskt återförsäljaravtal för Voblings egenutvecklade produkt VR Fire Trainer slöts med Gloria som är Europas största bolag inom brand- och säkerhetslösningar. Avtalet omfattar ett första steg DACH-regionen.
  • Bublar ingick en strategisk licensaffär med ledande globala leksaksbolaget MGA Entertainment Inc. Och erhåller global licens för några av MGA:s mest populära varumärken. Syftet är att utveckla nya affärer genom att kombinera MGA:s kända och ikoniska varumärken med den nyligen förvärvade filmplattformen från Plotagon.
  • Tilläggsköpeskilling 2 för förvärvet av Goodbye Kansas föll inte ut då resultatvillkoret inte uppfyllts. Anskaffningsvärdet blir därför lägre vilket innebär en lägre utspädning eftersom betalning skulle utgått i aktier. För förvärvet av Sayduck kommer tilläggsköpeskilling (i aktier) att betalas ut då mål för licensintäkter nåtts.
  • Infinite Entertainment, Goodbye Kansas produktions- och IP-bolag, har annonserat sin första långfilmsproduktion med Netflix och Spike Lee, där Infinite kommer vara samproducent och Goodbye Kansas kommer att leverera visuella effekter (VFX).

För med information kontakta:
Peter Levin, Koncernchef och VD Bublar Group,
email: peter.levin@goodbyekansas.com Telefon: 073 041 63 93

Anders Lundström, CFO Bublar Group
email: anders.lundström@bublar.com  Telefon: 073 106 66 66

Bublar Group
Bublar Group AB (publ) är Nordens ledande noterade bolag inom visualisering och XR-teknologi. Företaget utvecklar produkter och lösningar baserade på avancerad teknologi; Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), VFX produktion, Cinematics, Performance capture & scanning, Digital Humans och Real Time animation.

Koncernen har världsledande bolag som kunder inom TV, film, streaming, spel, industri och e-handel. I företaget ingår dotterbolagen Goodbye Kansas (inkl. Infinite Entertainment), Vobling, Sayduck, Virtual Brains (inkl. Plotagon). Bublar har huvudkontor i Stockholm samt kontor i London, Helsingfors, Vilnius, Hamburg, Belgrad, Los Angeles och Manila. Företaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

In essence, Bublar Group will change the game. We change how we Work, Shop, and Play

Bolaget har G&W Fondkommission som Certified Adviser, Kungsgatan 3, Stockholm, Stockholm, email: ca@gwkapital.se, tel. 08-503 000 50.

Source: MFN