NOSIUM stärker kassan genom riktad emission om 2,75 MSEK

Styrelsen i NOSIUM AB (publ) (”NOSIUM” eller ”Bolaget”) har beslutat, med bemyndigande från årsstämman den 21 maj 2021, att genomföra en riktad emission om 2,75 MSEK. Teckningskursen för den riktade emissionen är 9,0 kronor per aktie.

Styrelsen i NOSIUM har beslutat, med bemyndigande från årsstämman 21 maj 2021, att genomföra en riktad emission om 2,75 MSEK. Syftet är att stärka rörelsekapitalet och balansräkningen samt genomföra planerade förvärv och investeringar i portföljbolagen under 2022.

• ”För er som varit aktieägare i NOSIUM sedan länge vet att en riktad emission betyder att vi kostnadseffektivt och snabbt vill tillföra kapital i syfte att kunna genomföra fler affärer. Kapitalet avses i huvudsak användas för att tillföra kapital till våra portföljbolag för att de ska kunna genomföra strategiska förvärv. Ser fram emot att snart kunna berätta mer och passar på att önska alla våra aktieägare en riktigt God Jul”, säger Daniel Ehdin, VD på NOSIUM.

Teckningskursen för den riktade emissionen om 2 749 995 SEK är 9,0 kronor per aktie. Priset per aktie motsvarar en rabatt om cirka 3,2 procent utifrån stängningskursen den 22 december 2021 på 9,3 kronor. Genom den riktade emissionen emitteras 305 555 B-aktier till Unwrap Finance Nordic AB vilket resulterar i en utspädning om cirka 10,1 procent. Totala antalet aktier i Bolaget efter emissionen uppgår till 3 019 553. Av totalt 2,75 MSEK avser 0,75 MSEK kvittning av lån och 2,0 MSEK nytt kapital som tillförs Bolaget.

Skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att en riktad emission är mest kostnadseffektivt och minst tidskrävande. Styrelsen anser att emissionen är genomförd till marknadsmässiga villkor och stärker bolagets möjligheter till framtida avkastning för aktieägarna.

Source: MFN

spara