Actic Group AB: Actic Group optimerar bemanning i den svenska driftsorganisationen

I Actic Groups förändringsresa är det högt prioriterat att kvalitetssäkra sina medlemmars upplevelse, en åtgärd för att uppnå detta är att centralisera och effektivisera driften. Actic aktiverar härmed tidigare lagda varsel från mars 2020 och har därmed för avsikt att säga upp cirka 80 tillsvidareanställda medarbetare för omförhandling från sina nuvarande anställningar och förhandlingar med berörda fackföreningar kommer att initieras.  Avsikten är att erbjuda så många medarbetare som möjligt en omplacering i bolaget. Förändringen gäller den svenska organisationen och träder i kraft under kvartal 1 2021. Actic estimerar att kostnadsbesparingen blir minst 8 Mkr årligen.

I det, sedan tidigare, påbörjade arbetet med att uppnå en optimerad kedjedrift tar Actic nu ett nästa steg genom att initiera en omorganisation som berör delar av nuvarande operativa organisationen. Vissa tidsbegränsade anställningar kommer också att påverkas. Initiering av förhandlingar med berörda fackföreningar inleds idag.

"Vi optimerar vår organisation för att skapa mesta möjliga kundvärde samt en kostnadseffektiv drift för att säkra bolagets förutsättningar för att växa. Actics medarbetare är den absolut viktigaste tillgången som gör att våra medlemmar uppskattar oss och vi är glada att kunna erbjuda omplaceringsmöjligheter för de allra flesta", menar Anders Carlbark, VD för Actic Group.

Vid frågor vänligen kontakta:

Anders Carlbark, VD Actic Group, 072-980 53 94, anders.carlbark@actic.se

Denna information är sådan som Actic Group AB 556895-3409, är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 november kl. 13.30 CET.