Penser Access: >7% direktavkastning - Bokusgruppen

Stark avslutning på året i det viktiga fjärde kvartalet
Bokusgruppens rapport för det säsongsmässigt viktiga Q4'21 visade på en fin resultatutveckling, trots vissa covid-19-relaterade restriktioner inför julhandeln. Nettoomsättningen steg 5,9% y/y och justerad EBITA uppgick till 98,8 mkr (73,5). Styrelsen föreslår en utdelning på 3,00 kr per aktie, vilket är ett tydligt tecken på konfidens kring affärsmodellen.

Bokusgruppen täcker in efterfrågan, var den än yttrar sig
I Q4'21 var det Akademibokhandeln Butik som tog över stafettpinnen var gäller tillväxt och resultat. Detta pekar på ett tydligt sett på Bokusgruppens styrka. Att bolaget kan täcka kundernas behov vad gäller läsande, vilket visar på en stabil tillväxt totalt sett, trots temporära svängningar vad gäller online/butik till följd av t ex covid-19, är ett stabilitetstecken.

>7% direktavkastning visar på potentialen i aktien
Vi höjer våra prognoser något efter den starka rapporten för Q4'21. Motiverat värde höjs till 69-70 kr per aktie (64-65). Att Bokusgruppen nu föreslår en utdelning på 3 kr per aktie sätter ljuset på den låga värderingen. Utdelningen ska dessutom vara långsiktigt stabil och successivt stigande, något vi tror kommer att vara en viktig drivkraft för aktien framöver.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 21-02-2022 kl. 08:48: https://docs.penser.se/a/2565/BOKUS20220221.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/

Source: MFN

spara