Penser Access: Hälsosam tillväxtmaskin - Medicover

Vi inleder bevakning av Medicover.

Rustat för tillväxt
Medicover har stått sig stark genom olika kriser och fjolårets pandemi var inget undantag. Efter ett utmanande Q2 2020 har verksamheten vänt upp med besked och året slutade med 18,2 procents tillväxt och rekordstarka marginaler. Vi ser ett bolag som idag står väl rustat för att till fullo dra nytta av den pågående starka ekonomiska återhämtningen på marknader där Medicover verkar.

Långsiktiga trender
Bolaget agerar huvudsakligen på marknader där den offentligt finansierade vården är eftersatt och underfinansierad. Det skapar behov av privat vård där efterfrågan växer snabbt i takt med att ländernas ekonomier växer i sitt välstånd. Medicover är i en bra position för att dra nytta av dessa långsiktiga strukturella trender.

Attraktivt kvalitetsbolag
Vi inleder bevakning av Medicover med ett motiverat värde på 270–275 kr. Medicover är ett kvalitetsbolag som leds av ett erfaret team med en historik av att leverera tillväxt högre än sina underliggande marknader. Vi anser att bolagets goda långsiktiga tillväxtförutsättningar inte fångas på nuvarande kursnivåer. Riskerna i verksamheten är låga och bolaget har en stark balansräkning för expansion.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 02-07-2021 kl. 10:15: https://docs.penser.se/a/2061/Mcovb.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.epaccess.se

Source: MFN