Quartiers Properties AB: Quartiers förutspår stark bostadsmarknad på Costa del Sol och lanserar 60 nybyggda lägenheter under 2022

Bostadsmarknaden på Costa del Sol, och särskilt Marbella med omnejd, bedöms utvecklas starkt efter Covid-19. Det beror inte minst på den tilltagande digitala utveckling som påskyndats ytterligare av coronapandemin, men även av faktorer som regionens unika mikroklimat, skolor och sjukvård i världsklass, samt en större global acceptans och trend att människor inte behöver bo i samma stad och land som där de arbetar.

Quartiers har därför återupptagit arbetet med projekt Ocean View som sattes på paus när pandemin bröt ut. Ett antal förstärkningar i projektteamet har gjorts där välrenommerade arkitektfirman HCP Arquitectos Asociado, med bas i Malaga, har kontrakterats som huvudarkitekt. Interiör och exteriör design har utvecklats i samarbete med Stockholmsbaserade Whyte Lilja.

- Sedan de kraftfulla restriktionerna släpptes under våren har vi sett en kraftigt tilltagande efterfrågan på bostäder i regionen med allt fler människor, som tack vare digitalisering och en ökad acceptansgrad från arbetsgivare, ges möjlighet att bosätta sig på Costa del Sol. Prisnivån på bostäder i regionen är långt ifrån motsvarande i europeiska storstäder, vilket gör att köpare får väldigt mycket mer för sina pengar här. Vi tror att diskrepansen i pris per kvadratmeter kommer att minska i takt med att digitaliseringstrenden stärks ytterligare och Marbella fortsätter att växa med fler restauranger, fler bra skolor och andra faktorer som bidrar till en unik livskvalitet som på många sätt skiljer sig från den typiska livsstilen i en europeisk storstad idag, säger Quartiers VD Marcus Johansson Prakt.