Tessin når ny milstolpe - genomför sin 300:e kapitalresning

Stockholm, Sverige - Tessin Nordic Holding AB (publ) (NASDAQ: TESSIN) – Nordens ledande digitala investeringsplattform för fastighetsprojekt passerade i veckan ytterligare en viktig milstolpe när man genomför sin 300:e kapitalresning. Sedan starten 2014 har Tessins medlemmar investerat totalt mer än 3,2 MDSEK i olika fastighetsprojekt, allt ifrån bostäder till närings- och logistikfastigheter.

Aktiviteten bland Tessins medlemmarna håller ett fortsatt högt tempo och i dagarna genomfördes den 300:e kapitalresningen via plattformen. Det aktuella lånet fulltecknades på tre dagar och kommer att finansiera byggnationen av 16 bostäder i Sandviken. Lånet om cirka 16,5 MSEK säkerställs genom bottenpant i fastighet och proprieborgen. Lånet har en löptid om 12 mån och en årsränta på motsvarande åtta procent.

Låntagaren Framfastgruppen AB är en återkommande partner och har genomfört ett flertal kapitalresningar via Tessin, varav 10 lån motsvarande totalt cirka 147 MSEK hittills har återbetalats till investerarna.

"Vi har ett stort antal återkommande kunder som uppskattar våra snabba och trygga processer samt vår förmåga att hitta lösningar för att möjliggöra genomförandet av planerade fastighetsprojekt. Vår finansieringsform passar inte bara små- och medelstora fastighetsutvecklare, utan har även visat sig vara ett bra alternativ för större etablerade bolag som vill accelerera byggtakten." konstaterar Heidi Wik, VD för Tessin Nordic Holding. ”Idag skapar vi finansieringslösningar kring 100 miljoner kronor.”

Av det totalt utlånade kapitalet har cirka 2,3 MDSEK återbetalats med en genomsnittlig avkastning om cirka 8,42 procent.

Source: MFN

spara