Penser Access: Bra start på året - Bokusgruppen

Förbättrat resultat i säsongsmässigt svagt första kvartal
Bokusgruppen fortsatte på den inslagna vägen med resultatförstärkningar i Q1'22. Justerad EBITA om -2,2 mkr innebar en tydlig förbättring jämfört med -5,2 mkr i Q1'21. Q1 är till sin natur ett svagt kvartal för Bokusgruppen, rent säsongsmässigt, men att trenden är intakt är viktigt. Bruttomarginalen steg i samtliga segment jämfört med föregående år.

Fortsatt stark utveckling i butik i takt med att pandemin klingar av
Akademibokhandeln Butik växte försäljningen med 9,2% y/y i Q1'22 till 232,1 mkr, och EBITA förbättrades till -8,8, mkr (-18,6). Antalet besökare steg ordentligt, +28% y/y, och Bokusgruppen kapitaliserade på det även med fortsatt tillväxt inom det övriga sortimentet; Skriva Spela Skapa. Bokusgruppen möter kunden där den finns, må det vara i butik eller på nätet.

7% direktavkastning
Vi höjer våra prognoser något för kommande år efter rapporten. Motiverat värde höjs till 72-73 kr per aktie (69-70). Att Bokusgruppen satt ned foten avseende utdelningen, med 3 kr per aktie, inger konfidens avseende strategin, och pekar på den låga värderingen av aktien. Varje kvartal som går, med successiva resultatförbättringar, kommer sannolikt att öka intresset för aktien.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 29-04-2022 kl. 09:14: https://docs.penser.se/a/2729/BOKUS20220429.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/

Source: MFN

spara