Historiskt hög efterfrågan på kapital

Stockholm, Sverige - Tessin Nordic Holding AB (publ) (NASDAQ: TESSIN) – Nordens ledande digitala investeringsplattform för fastighetsprojekt ser en fortsatt ökning av efterfrågan på kapital för fastighetsutveckling. Som tidigare kommunicerats har årets första sex månader inneburit en kraftig tillväxt i efterfrågan och volymen tecknade låneavtal vilket väl speglar marknadsutvecklingen.

Bilden av hur efterfrågan ökar och Tessins förmåga att leverera kapital förstärks när en jämförelse görs över hur lång tid det tagit för Tessin att öka utlåningsvolymen under senare tid. Om man jämför tiden det tog från en till två miljarder SEK med tiden det tog från två till tre miljarder halverades den från knappt 24 till 12 månader.

”Jag är stolt och glad att fastighetsutvecklare i allt högre grad vänder sig till Tessin och ger oss förtroendet att hjälpa till med finansieringen. Utvecklingen visar att vi och investerarna på vår plattform fångar upp ett stort behov och affärsmöjligheter inom den samhällsviktiga bygg- och fastighetssektorn,” säger Heidi Wik, VD för Tessin Nordic Holding.

Den ökade efterfrågan på krediter speglar ett allt tuffare klimat på den traditionella kapitalmarknaden. I en artikel i tidningen Fastighetsnytt förutspår bland annat Danske Banks kreditchef att pandemin i förlängningen kommer att medföra dyrare och eventuellt också mer begränsad tillgång till finansiering för de fastighetsbolag som är aktiva på kapitalmarknaden.

”Det är framför allt mindre och medelstora bolag som drabbas av bankernas åtstramningar, då de flesta större bolag har en genomsnittlig kapitalbindning på tre–fem år och en relativt begränsad andel kortfristiga lån vilket minskar refinansieringsrisken. Vi har erfarenhet av att erbjuda finansieringslösningar till mindre aktörer och kommer att fortsätta växa inom bland annat detta segment.” säger Heidi Wik.

Från att det första fastighetsprojektet lanserades på Tessins plattform i juni 2014 tog det cirka tre år innan investeringsplattformen Tessin passerade första milstolpen om 500 miljoner kronor. Nyligen passerades milstolpen tre miljarder i förmedlat kapital och det tog bara cirka 12 månader att öka utlåningsvolymen från två till tre miljarder kronor.

Source: MFN

spara