Netel tecknar fyraårigt ramavtal på cirka 300 Mkr med Deutsche Telekom om utbyggnad av fiberinfrastruktur

Netel Holding AB:s (publ) ("Netel") tyska verksamhet tecknar ett ramavtal med Deutsche Telekom om utbyggnad av fiberinfrastruktur i Hamburg och Schleswig-Holstein i norra Tyskland. Avtalet utgör en del av Netels etablering i Hamburgområdet med omnejd och stärker positionen i norra Tyskland. Ramavtalet uppgår till cirka 300 Mkr, med en jämn fördelning under de kommande fyra åren och start i januari 2022.

”Vi har arbetet med Deutsche Telekom sedan etableringen i Tyskland 2018. Ordern visar att samarbetet är stabilt och långsiktigt. Efterfrågan på fiberutbyggnad är stark i hela Tyskland och det här avtalet stärker vårt orderläge ytterligare och visar att Netel utgör en del i Deutsche Telekoms expansionsplaner för de kommande åren”, kommenterar Ove Bergkvist, VD och koncernchef Netel.

” Vi har sedan en tid etablerat oss i de östra regionerna och breddar oss steg för steg geografiskt i den viktiga norra regionen i Tyskland. Det är med glädje vi konstaterar att vårt arbete bär frukt. Avtalet innebär att vi skapar en bas och trygghet under de kommande åren, och därmed grunden för fortsatt expansion i regionen”, säger Anders Mikkola, Country Manager för Netel i Tyskland.

Netel etablerade verksamet i Tyskland sommaren 2018 och har därefter stegvis byggt en organisation som till stor del består av personer från övriga Netel, med stor erfarenhet från byggnation inom fiber, telekom samt kraftnätverk. I slutet av 2021 kommer Netel ha fem projektkontor i Tyskland.

Source: MFN