Fastighetsräntefonden Tessin rapporterar avkastning för augusti 2021

Stockholm, Sverige - Tessin Nordic Holding AB (publ) (NASDAQ: TESSIN) – Nordens ledande digitala investeringsplattform inriktad på fastigheter rapporterar att bolagets partnerfond Fastighetsräntefonden ​​avkastade 0,48 procent under augusti och att årets avkastning hittills är 3,78 procent. Sedan lanseringen september 2019 har fonden avkastat 10,69 procent till en årlig risk av 0,47 procent mätt i årlig standardavvikelse (baserat på månadsdata).

Fastighetsräntefonden investerade sammanlagt 15,5 miljoner kronor i två nya lån under augusti och redovisar samtidigt en NAV-kurs om 103,78 för augusti. Fondens portfölj innehåller i dagsläget sammanlagt 38 lån till fastighetsprojekt inom kategorierna bostäder och kommersiella lokaler med en genomsnittlig löptid om cirka 9,5 månader. Sedan starten 2019 Q4 har Fastighetsräntefonden avkastat 10,69 procent till en årlig risk av 0,47 procent*.

Förvaltarkommentar
Alla Fondens lån löper enligt plan. Fondens investeringskommitté arbetar långsiktigt och fokuserar på bra säkerheter och villkor samtidigt som man vill säkerställa att nå avkastningsmålet på 6-8 procent efter avgifter.“

Sammanfattning för augusti
NAV augusti: 103,78
Avkastning augusti: 0,48 %
Avkastning sedan start: 10,69%
Investerat belopp augusti: 15,5 MSEK
Antal investeringar i lån augusti: 2
Totalt antal lån i portföljen: 38

Om Fastighetsräntefonden Tessin
Fastighetsräntefonden är en alternativ investeringsfond som lanserades som ett samarbete mellan Tessin och fondförvaltaren Alfakraft Fonder under hösten 2019. Medan traditionella fastighetsfonder förvärvar fysiska fastigheter eller fastighetsrelaterade aktier, investerar Fastighetsräntefonden exklusivt i fastighetslån förmedlade av Tessin. Fondens struktur går i korthet ut på att Alfakraft aktivt screenar de fastighetslån som presenteras på Tessins plattform och bygger utifrån det en diversifierad portfölj av fastighetslån med god riskspridning och en målavkastning på sex till åtta procent per år. Fastighetsräntefonden avkastade 6,05 procent för helåret 2020 och var därmed en av Sveriges bästa räntefonder mätt i avkastning och riskjusterad avkastning.

Source: MFN

spara