Bublar Group omförhandlar med Sanrio

Bublars dotterbolag Virtual Brains förlänger licensavtalet med Sanrio till och med 2024 och skjuter samtidigt på lanseringen av Hello Kitty. Bublar avser dessutom att ingå partnerskap med en välmeriterad extern spelstudio för den fortsatta produktionen av sin licensportfölj.

Bublar och Sanrio har sedan tidigare gemensamt beslutat att skjuta lanseringen av Hello Kitty AR: Kawaii World på grund av Covid-19 och samtidigt anpassa speldesignen för att möjliggöra spel hemifrån. Då det fortsatt råder osäkerhet kring restriktioner till följd av pandemin har parterna nu tillsammans beslutat att inte släppa spelet under 2021.

Partnerskapet med en extern spelstudio innebär att produktionskapaciteten utökas för de globala licensavtalen för spel och applikationer som bolaget etablerat med bland annat sydkoreanska ZEPETO, amerikanska MGA Entertainment och japanska Sanrio. Produktionerna kommer fortsatt att ledas av Bublar som också ansvarar för marknads- och lanseringsplanerna.

- De licensavtal vi har med internationellt välkända varumärken kräver högsta kvalitet och leveransförmåga. Genom att upphandla produktionerna externt från etablerade spelstudios kan vi på ett mer kostnadseffektivt sätt möta de krav på skalbarhet som ställs, säger Peter Levin, Koncernchef Bublar Group.

Licensavtalet för Hello Kitty med Sanrio förlängs till och med 2024. I samband med förlängningen ser man över möjligheten att även utveckla så kallade casual-spel för att snabbare nå marknaden med kommersiella spel.

För mer information kontakta:

Peter Levin, Koncernchef och VD, Bublar Group,
email: peter.levin@goodbyekansas.com, Telefon: 073 041 63 93

Bublar Group
Bublar Group AB (publ) är efter förvärvet av Goodbye Kansas Nordens ledande noterade bolag inom visualisering och XR-teknologi. Företaget utvecklar produkter och lösningar baserade på avancerad teknologi; Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), VFX produktion, Cinematics, Performance capture & scanning, Digital Humans och Real Time animation.
Koncernen har världsledande bolag som kunder inom TV, film, streaming, spel, industri och e-handel. I företaget ingår dotterbolagen Goodbye Kansas (inkl. Infinite Entertainment), Vobling, Sayduck, Virtual Brains (inkl. Plotagon). Bublar har huvudkontor i Stockholm samt kontor i London, Helsingfors, Vilnius, Hamburg, Belgrad, Los Angeles och Manila. Företaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Bolaget har G&W Fondkommission som Certified Adviser, Kungsgatan 3, Stockholm, Stockholm, email: ca@gwkapital.se, tel. 08-503 000 50.

Source: MFN